ترس‌های قبل از ازدواج را بشناسید

چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟

ترس از ازدواج و تعهد امری طبیعی است. ازدواج یک تصمیم بسیار مهم است که تاثیر قابل توجهی در بقیه زندگی شما خواهد داشت.

اما نباید اجازه دهید این قسمت از زندگی با تفکر منطقی در مورد ازدواج و زندگی آینده برای شما تبدیل به یک کابوس و ترس مفرط شود.

افرادی که به شدت از ازدواج می ترسند نمی توانند از روابط معنادار لذت ببرند و زندگی مشترک خود را بسازند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دچار فوبیای ازدواج هستید و نمی توانید بر ترس خود غلبه کنید، با ما همراه باشید.

مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویه تحقیقات جامع و تخصصی در مورد علل ترس از ازدواج، درمان و راه های مقابله با ترس از ازدواج و … انجام داده اند.

نتایج این بررسی و تحقیق در این مقاله برای شما عزیزان نوشته شده است. خواندن این مقاله کامل و مفید را به شما پیشنهاد می کنم. یافتن بهترین راه حل برای درمان ترس از ازدواج.

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا چیست؟

گاموفوبیا ترس از ازدواج و تعهد است. افراد مبتلا به هوموفوبیا ترس بیش از حد و غیرمنطقی از ایجاد یک رابطه طولانی مدت، تعهد یا ازدواج را تجربه می کنند.

این ترس به قدری قوی است که افراد اغلب فکر می کنند داشتن روابط طولانی مدت غیرممکن یا اشتباه است.

ترس از ازدواج ایجاد روابط با افراد دیگر را دشوار می کند و توانایی فرد را برای عملکرد عادی در زندگی مختل می کند. شاید برای شما درخواست ازدواج مرحله سخت و پر استرسی باشد. اگر به دنبال مشاوره دوستیابی هستید.

(گاموس) واژه ای یونانی و به معنای ازدواج است. و (فوبوس) یعنی همان ترس. فوبیا یک نوع شایع اختلال اضطرابی است. افراد مبتلا به فوبیا ترس شدید و غیرمنطقی از رویدادها یا موضوعاتی را تجربه می کنند که اصلا مضر و ترسناک نیستند.

برای مثال هوموفوبیا یک اختلال خاص است. این بدان معنی است که شما از یک موقعیت خاص مانند ازدواج یا تعهد بسیار می ترسید.

افراد مبتلا به گاموفوبیا:

  • آنها نمی توانند روابط صمیمانه پایدار و طولانی مدت برقرار کنند.
  • وقتی در یک رابطه هستند، دائماً اضطراب و استرس شدیدی را تجربه می کنند. آنها دائما نگران قطع رابطه و از دست دادن روابط هستند.
  • وقتی زوج های نامزد و خوشبخت را می بینند، احساس اضطراب و استرس می کنند.
  • آنها به شدت گوشه گیر هستند و دائماً با رفتار و اعمال خود افراد را از خود دور می کنند.
  • به دلیل ترس از وابستگی و طرد شدن، به طور ناگهانی و بدون دلیل به روابط خود پایان می دهند.

علائم گاموفوبیا

فوبیای ازدواج در مردان و زنان بیش از احتیاط یا وسواس در مورد ازدواج و ایجاد یک زندگی مشترک است. افرادی که از ازدواج می ترسند.

حتی اگر به فکر وارد شدن به یک رابطه متعهدانه یا ازدواج باشند، ترس بسیار قوی و غیرقابل کنترلی را تجربه می کنند.

مهمترین علائم و نشانه های ترس از ازدواج عبارتند از: احساس فوری اضطراب، ترس یا وحشت شدید، استرس غیر قابل کنترل و ….

همچنین فوبیای ازدواج باعث می‌شود افراد برای دوری از موقعیت‌های مرتبط با ازدواج اقداماتی را انجام دهند، مانند: فاصله گرفتن از دیگران، قطع ارتباط با فرد یا خانواده متقاضی ازدواج، عدم پذیرش قرار و ….

ادامه مطلب  مدت زمان عقد تا عروسی چقدر باشد؟

اگر از ازدواج با خسیس می ترسید. نگران نباش.

فوبیای ازدواج باعث می شود افراد علائم فیزیکی را نیز تجربه کنند مانند:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب بالا
  • نفس نفس زدن
  • احساس این که عذاب وحشتناکی در حال رخ دادن است
  • احساس خفگی
  • عرق کردن بیش از اندازه
  • لرز
  • سبکی سر
  • سوء هاضمه یا ناراحتی معده

 

به طور کلی، فوبیای ازدواج در مردان یا زنان می تواند علائم جسمی، عاطفی و رفتاری داشته باشد.

افرادی که از این بیماری رنج می برند ممکن است علائم فیزیکی ذکر شده در بالا را تجربه کنند یا ناراحتی و افکار منفی را تجربه کنند. یا شاید رفتارهایی برای اجتناب از تعهد و ازدواج انجام می دهند.

دلیل ترس از ازدواج چیست؟

دلایل ترس از ازدواج می تواند ترکیبی از عوامل مختلف باشد. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نگرانی‌های مالی و هرگونه مشکل مرتبط با خواسته‌های اجتماعی می‌تواند به افزایش ترس از ازدواج کمک کند. برخی از مهمترین دلایل ترس از ازدواج عبارتند از:

شما در گذشته تجربیات منفی داشته اید

تجربیات منفی و آسیب زا در گذشته می تواند احتمال ابتلا به همجنس گرا هراسی را افزایش دهد. افرادی که در دوران کودکی شاهد دعواها و مشاجرات زیادی بین والدین خود بوده اند.

یا خشونت خانگی را تجربه کرده‌اند، احتمالاً از ازدواج می‌ترسند یا در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که نیاز به تعهد در بزرگسالی دارند. همچنین، روابط گذشته می تواند دلیل ترس افراد از ازدواج باشد.

روابط مسموم و ناپایدار، طلاق، خیانت، نداشتن یک زندگی مشترک خوب در گذشته و… همگی ترس از ازدواج و تعهد را افزایش می دهند.

مردم از شروع روابط جدید می ترسند و دوباره با مشکلات روبرو می شوند. اگر خواستگاری دارید که قبلا ازدواج ناموفق داشته است و فرد بسیار منطقی و مناسبی است اما از ازدواج با او می ترسید.

ترس‌های قبل از ازدواج را بشناسید

الگوهای دلبستگی نامناسب

سبک های دلبستگی ناایمن و نامناسب در اوایل کودکی به ترس از تعهد در بزرگسالی کمک می کند. سبک های دلبستگی، الگوهای رفتاری و پیوندهای عاطفی هستند که بین افراد شکل می گیرد.

این سؤال که کودک با چه کسی رابطه دارد و الگوهای رفتاری او در کودکی چگونه است، تأثیر زیادی بر روابط بزرگسالان خواهد داشت. اگر نیازهای افراد در دوران کودکی به اندازه کافی برآورده شود، ایمن ترین سبک های دلبستگی را ایجاد خواهند کرد.

اگرچه کودکانی که نیازهایشان برآورده نمی شود، اما بیشتر در سبک های خطرناک قرار می گیرند. به همین دلیل در بزرگسالی نمی توانند با اطرافیان خود روابط مفیدی برقرار کنند و در روابط خود احساس امنیت نمی کنند. آنها همیشه ترس از رها شدن یا طرد شدن را با خود حمل می کنند.

 

عوامل ژنتیکی و تأثیرات خانوادگی

ژنتیک در ایجاد فوبیاها و حالات اضطرابی مختلف نقش دارد. ویژگی های ارثی باعث ترس از ازدواج می شود.

علاوه بر عوامل ژنتیکی می توان به تأثیر خانواده ها و رفتار، فرهنگ و طرز فکر آنها اشاره کرد. نگرش هایی که از طریق خانواده به کودکان آموزش داده می شود نیز نقش مهمی در ترس آنها از تعهد و ازدواج دارد.

چگونه بر ترس از ازدواج غلبه کنیم؟

اگر متوجه شده اید که نمی توانید به ازدواج یا پیشنهاد یا پاسخ دادن به خواستگاری فکر کنید و به این موارد فکر می کنید، استرس و اضطراب زیادی را تجربه خواهید کرد.

ادامه مطلب  چطور اختلافات نامزدی را حل کنیم؟

پس حتما به دنبال راه هایی برای درمان و مقابله با این ترس باشید. برای درمان ترس از ازدواج در زنان و مردان می توانید از راهکارهای ذکر شده در زیر استفاده کنید.

 

روابط شکست خورده گذشته و تجربیات منفی را ارزیابی کنید

همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از علل فوبیای ازدواج، تجربیات منفی در گذشته است. روابط شکست خورده گذشته خود را دوباره ارزیابی کنید. چه اشتباهاتی مرتکب شده اید؟

چرا این اتفاقات افتاد؟ ترس شما از تعهد چه تاثیری بر روابط گذشته شما داشته است؟ آیا کار اشتباهی انجام دادید که باعث شکست یا طلاق شما شد؟

به عنوان مثال، شاید شما حاضر به سازش و فداکاری کافی نبودید و به اشتباه به رابطه خود پایان دادید. سعی کنید تغییراتی در خود ایجاد کنید.

همچنین اگر در ازدواج قبلی خود با وابستگی مردی به مادرش مشکل داشتید یا نگران ازدواج با مردانی هستید که به مادرتان وابسته هستند.

سعی کنید به تعهدات بلند مدت خود فکر کنید

یکی از دلایل رایج ترس از ازدواج این است که فرد از اضافه کردن تعهدات بلندمدت و به عهده گرفتن مسئولیت ها می ترسد. قبل از اینکه به ازدواج فکر کنید، سعی کنید تعهدات زندگی خود را توسعه دهید.

این می تواند تمرین بسیار مفیدی در انجام تعهدات طولانی مدت در ازدواج باشد. به عنوان مثال، به تعهدات کاری خود و پیشرفت آنها فکر کنید.

یا تعهدات بلندمدت شما در قبال خانواده به عنوان دختر یا پسر چیست؟ اگر می خواهید از متعهد شدن و ازدواج نترسید، ابتدا باید مسئولیت پذیری و تعهدات طولانی مدت را تمرین کنید.

 

یاد بگیرید که تعامل خود را افزایش دهید

در شرایط سخت و در مواجهه با مشکلات، افزایش تعهد و مسئولیت خود را تمرین کنید. روی روابط خود سرمایه گذاری کنید و به یاد داشته باشید که مشکلات موقتی هستند.

شما باید برای ایجاد یک رابطه سالم و یک زندگی عالی با همسرتان از طریق مبارزه با همسرتان تلاش کنید.

مشخص کنید که ترس از تعهد و ازدواج از کجا سرچشمه می گیرد

بیشتر اوقات ترس از تعهد ناشی از عدم اعتماد است که ناشی از تجربیات گذشته و از دست دادن اعتماد شماست. برای مثال، ممکن است خیانت کسی را که دوستش دارید تجربه کرده باشید.

یا به طور کلی ترس از مسئولیت در قبال شخص دیگری، از دست دادن استقلال، از دست دادن خانواده یا شخص دیگری و غیره دارید. همه اینها منجر به احساس ناتوانی در اعتماد می شود.

به این فکر کنید که ترس از تعهد چه چیزی را از شما گرفته یا به شما اضافه کرده است

با بسته بودن و منزوی شدن یا اجتناب از تعهد چه چیزی به دست آوردید؟ شاید احساس می کنید که با این رفتارها از خود محافظت کرده اید و به کسی اجازه سوء استفاده از شما را نداده اید.

به خاطر داشته باشید که همه نمی خواهند از شما سوء استفاده کنند یا شما را طرد کنند. به دلایلی که باعث عدم وجود روابط صمیمانه و پایدار برای شما شده است

فکر کنید و اینکه آیا انجام این کارها به شما کمک کرده است یا خیر؟ شما حق دارید زندگی مشترک خوبی داشته باشید. آیا با ترس از تعهد این فرصت را از دست داده اید؟

ادامه مطلب  مدت زمان عقد تا عروسی چقدر باشد؟

 

از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید

اگر فوبیای ازدواج باعث اضطراب و استرس شما می شود، راهی برای آرامش پیدا کنید. از تکنیک های آرامش بخش مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا یا تمرکز حواس استفاده کنید.

این تمرینات می تواند به شما کمک کند با ترس خود کنار بیایید و به مرور زمان بر آن غلبه کنید. برای کاهش اضطراب و استرس:

مصرف قهوه و الکل را کاهش دهید: این مواد می توانند تاثیر قابل توجهی بر خلق و خوی شما داشته باشند.

به اندازه کافی بخوابید و ورزش کنید: ورزش و خواب کافی برای سلامت ذهن و بدن شما ضروری است. ورزش به شما کمک می کند ترس و اضطراب خود را کاهش دهید.

 

یک دفتر خاطرات داشته باشید و افکار خود را ثبت کنید

نوشتن افکار و ترس های خود می تواند راهی عالی برای کشف علت ترس شما باشد. همانطور که درباره ترس های خود می نویسید، سعی کنید راه حل های مناسب برای آنها پیدا کنید.

در مورد اینکه چرا می خواهید ازدواج کنید؟ یا چرا از معاشرت با دیگران اجتناب می کنید؟ نوشتن. این به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید و بر ترس خود غلبه کنید.

 

به نیازهای خود فکر کنید

در نظر بگیرید که آیا ترس شما را از آنچه می خواهید باز می دارد یا خیر. شاید نیاز به ازدواج و شروع یک زندگی مشترک را احساس کنید. اما به دلیل ترس از ازدواج نمی توانید پاسخ مناسبی به نیازهای خود بدهید.

همچنین آنچه را که نیاز دارید و می خواهید از دست بدهید. فکر کردن در مورد نیازهای خود به شما کمک می کند تا برای غلبه بر ترس خود قدم هایی بردارید تا بتوانید یک رابطه سالم و پایدار داشته باشید.

 

وجود مشکلات و مشکلات در زندگی را بپذیرید

چه متاهل و چه مجرد، زندگی برای همه روزهای سخت و مشکلاتی را به همراه دارد. شما، شریک زندگی تان و همه افراد روی زمین دارای ویژگی ها و معایب منفی هستید. دوران مبارزه و سختی در زندگی اجتناب ناپذیر است.

پس وجود مشکلات را در زندگی بپذیرید. در نظر بگیرید که آیا می توانید مشکلاتی را که ممکن است در زندگی مشترکتان پیش بیاید، کنترل کنید.

 

در مورد ترس خود از ازدواج با یک متخصص بهداشت روان یا روانشناس صحبت کنید

اگر درگیر همجنسگراهراسی هستید، بهتر است در اسرع وقت از یک مشاور یا روانشناس ازدواج برای مقابله با ترس از ازدواج کمک بگیرید. ترس از تعهد و ازدواج می تواند برای شما مشکلات جدی ایجاد کند و به زندگی شما آسیب برساند.

پس اگر خودتان نمی توانید این مشکل را حل کنید. برای حل مشکل خود حتما باید از یک روانشناس کمک بگیرید.

 

ترس از ازدواج چه عوارضی دارد؟

اجتناب از معاشرت با دیگران، دوری از افرادی که دوستشان دارید، یا اجتناب از ایجاد روابط جدید می تواند تأثیر بسیار مضری بر سلامت جسمی و روانی شما داشته باشد. برخی از رایج ترین پیامدهای ترس از ازدواج عبارتند از:

  • افسردگی شدید
  • ایجاد افکار خودکشی در ذهن
  • اختلال نعوظ
  • اختلال اضطراب و ترس
  • مصرف مواد و یا الکل
  • از بین رفتن اعتماد به نفس

منبع: آویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *