چطور اختلافات نامزدی را حل کنیم؟

چطور اختلافات نامزدی را حل کنیم؟

دوران عقد و نامزدی به دوره آشنایی معروف است. در این مدت، زن و مرد و خانواده هایشان تصمیم می گیرند که یکدیگر را بیشتر بشناسند.

این دوران و این آشنایی مزایای زیادی دارد که در زندگی آینده زن و مرد تاثیر می گذارد و می توانند به درستی با یکدیگر آشنا شوند.

به همین دلیل اختلاف در دوران نامزدی یک مشکل کاملا طبیعی است، زن و مرد به دلیل شرایط جدیدی که تجربه می کنند ممکن است شرایط سختی داشته باشند و با سوالات و مشکلات زیادی مواجه شوند.

در چنین شرایطی وجود نظرات متفاوت و حتی بحث و جدل کاملا طبیعی است. اما آیا تفاوت در نامزدی به این معناست که زن و مرد نمی توانند با هم زندگی کنند؟ برای حل اختلاف در دوران عقد و نامزدی چه باید کرد؟

در این مقاله سعی شده است دلایل اختلاف در دوران نامزدی و همچنین روش های حل اختلاف در این دوره بررسی شود:

دلیل اختلاف در دوران نامزدی

دوران نامزدی یا دوران نامزدی یا دوران نامزدی که در کشور ما به آن دوران عقد می‌گویند، از لحظه تصمیم زن و مرد برای ازدواج تا شروع زندگی مشترک و نقل مکان زیر یک سقف است.

این دوره فرصتی طلایی برای همه کسانی است که می خواهند ازدواج کنند و زندگی خانوادگی خود را شروع کنند.

حقیقتی که وجود دارد این است که معرفت زن و مرد زمانی کامل می شود که مدتی با هم زندگی کرده باشند و همه شرایط یکدیگر را دیده باشند. شناخت کافی و لازم از طریق تعاریف دوستان و آشنایان به دست نمی آید.

زن و مرد زمانی که مدتی با هم باشند می توانند به خوبی یکدیگر را بشناسند. به همین دلیل دوران نامزدی یا ازدواج فرصت بسیار مناسبی است.

در این دوران ممکن است زن و مرد به این نتیجه برسند که نمی خواهند با هم زندگی کنند یا اختلافات زیادی با هم دارند.

حقیقت این است که جدایی در این مرحله بسیار بهتر از جدایی در زمانی است که زندگی مشترک وارد مرحله جدی تری شده است. اما مشکلی که وجود دارد این است که مهمترین دلایل اختلاف در دوران نامزدی چیست؟

 

1- خانواده ها

خانواده و مسائل مربوط به آن یکی از دلایل مهم اختلاف نظر در دوران نامزدی است. مردان و زنانی که در حال نامزدی هستند یا دوران ازدواج را می گذرانند،

ادامه مطلب  چگونه ترس از ازدواج را از بین ببریم؟

خواه ناخواه با خانواده همسرشان در ارتباط هستند و نیاز دارند با آنها صحبت کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند. در چنین شرایطی ممکن است در دوران عقد مشاجره و یا مشکلات مختلفی پیش بیاید.

رفتار نامناسب اطرافیان و همچنین رفتار نامتناسب مرد یا زن متاهل می تواند باعث ایجاد اختلاف و ناراحتی شود.

بنابراین هنگام بررسی علت مشکلات تازه دامادها، شرایط زناشویی هر دو طرف بررسی می شود تا آنها تصمیم بگیرند و علت مشکل را بیابند.

2- امور مالی

مسائل مالی یکی دیگر از دلایل اختلاف در دوران نامزدی است. وقتی زن و مرد شروع به زندگی مشترک می کنند، کم کم با شرایط زندگی یکدیگر آشنا می شوند و می فهمند که واقعاً سطح مالی طرف مقابل چقدر است و تا چه اندازه می توانند قدرت مالی داشته باشند.

اتفاقی که بین تعدادی از زوج ها می افتد این است که به دلیل توقعات مالی نامناسب یا مسائل و مشکلات اقتصادی، زن و مرد دچار مشکل می شوند و زندگی آینده آنها تحت تاثیر قرار می گیرد.

واقعیت این است که هر فردی توانایی های مالی خاصی دارد و می تواند تا حدودی خرج کند.

اگر توقعات مالی زن یا مرد نامناسب و ناکافی باشد، زندگی مشترک تقسیم می شود و ادامه زندگی غیرممکن می شود.

بنابراین توصیه می شود آقایان و خانم هایی که قصد ازدواج دارند قبل از ازدواج با شرایط زندگی آشنا شوند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.

چطور اختلافات نامزدی را حل کنیم؟

3- رابطه جنسی

رابطه جنسی در دوران ازدواج یکی از دلایل مهمی است که باعث ایجاد مشاجره در دوران نامزدی می شود. داشتن یا نداشتن رابطه جنسی در دوران ازدواج یا در دوران نامزدی و آشنایی به عوامل و شرایط زیادی بستگی دارد.

هر یک از این عوامل به تنهایی می تواند نقش تعیین کننده ای در آینده زندگی مشترک داشته باشد. به همین دلیل باید مورد توجه قرار گیرد.

مسائل جنسی و صحبت در مورد رابطه جنسی همیشه در جامعه ما تابو بوده و مردم به دلایل مختلف از آن اجتناب کرده اند.

اما نکته مهم در زندگی مشترک این است که مردان و زنان نامزد یا متاهل باید بدانند که مشکلات جنسی بسیار مهم است و نیاز به توجه دارد.

ادامه مطلب  مدت زمان عقد تا عروسی چقدر باشد؟

زن و مردی که ازدواج کرده اند باید شرایط و مشکلات زندگی خود را ببینند و بعد تصمیم بگیرند که آیا می خواهند با هم رابطه داشته باشند یا نه. داشتن یا نداشتن رابطه با مشاوره خانواده ها بهتر است.

به طوری که اگر در آینده مشکلی پیش آمد و زوجین با مشکل مواجه شدند، خانواده هایشان به آنها کمک کنند.

4- روابط اجتماعی

روابط اجتماعی یک عامل بسیار مهم و تکرار شونده در بروز اختلاف در دوران نامزدی است. حقیقت این است که افراد پس از ازدواج باید در روابط اجتماعی خود تجدید نظر کنند و نمی توانند روابط خود را مانند گذشته حفظ کنند.

هر چه زمان می گذرد و مشکل ازدواج جدی می شود، لازم است هم زن و هم مرد رابطه خود را با دوستان خود کاهش دهند تا بتوانند زندگی متعادلی داشته باشند.

همچنین یکی دیگر از اتفاقاتی که در دوران نامزدی و ازدواج باعث ایجاد مشاجره می شود، مشکلاتی است که زن یا مردی در رفت و آمدهای خانوادگی به مشکل می خورد.

ممکن است فردی به دلیل شرایط خانوادگی یا عدم علاقه به رفت و آمدهای خانوادگی تمایلی به رفتن به مهمانی یا بیرون رفتن با اقوام و آشنایان دور نداشته باشد و این باعث بروز مشکلاتی می شود.

کاری که یک مرد و زنی که می خواهند زندگی مشترکی را شروع کنند باید انجام دهند این است که بدانند شریک زندگی آنها تا چه حد دوست دارد اجتماعی باشد.

پس از آن زن و مرد باید به توافق برسند و ببینند که رفتار و روابط اجتماعی برای رابطه بعد از ازدواج مناسب است تا دچار مشکلات مختلف نشوند.

 

چگونه اختلافات در دوران نامزدی را حل کنیم؟

با توجه به علل اختلاف در دوران نامزدی و ازدواج، این سوال مطرح می شود که چگونه باید این اختلافات را حل کرد و چه باید کرد تا زندگی آینده از بین نرود؟ در زیر دو روش عملی برای حل و فصل اختلافات در طول نامزدی ذکر شده است:

1- مشورت با خانواده ها

مشاوره با خانواده ها و رسیدگی به شرایط و مسائل پیش آمده با کمک خانواده ها یکی از بهترین راه های حل اختلاف در دوران نامزدی است.

ادامه مطلب  مدت زمان عقد تا عروسی چقدر باشد؟

نکته ای که در چنین شرایطی مطرح می شود این است که خانواده ها نقش بسیار مهمی در زندگی و آینده زن و مرد در کنار هم دارند و بی توجهی به وضعیت خانواده اصلا درست نیست.

البته مشکل اینجاست که برای مشورت با خانواده باید تعادل ایجاد شود. برجسته کردن تمام جزئیات زندگی مشترک با خانواده باعث می شود خانواده ها فکر کنند که اجازه دارند در تمام جزئیات زندگی دخالت کنند.

این مشکل خود باعث ایجاد اختلاف در دوران نامزدی و ایجاد اختلاف بین زن و شوهر می شود.

بنابراین برای رفع اختلافات در دوران عقد و رفع مشکلاتی که بین زن و شوهر وجود دارد، مشاوره راه حل مناسبی است به شرط رعایت تعادل.

 

2- کمک گرفتن از مشاور

کمک گرفتن از روانشناس یک راه بسیار مناسب و کاربردی برای حل اختلافات در دوران نامزدی است.

گاهی پیش می آید که مشکلات و اختلاف نظرهای دوران نامزدی به دلیل مشکلات روحی و روانی یا تجارب نامناسب زندگی زن یا مردی باشد که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

در چنین شرایطی نیاز به راهنمایی یک مشاور متخصص و با تجربه ضروری به نظر می رسد.

روانشناس-مشاور با مطالعه وضعیت زن و مرد و با آزمایشاتی که انجام می دهد سعی می کند بفهمد ریشه اختلافات در دوران ازدواج آنها کجاست و آنها را در حل مشکل کمک می کند.

البته بهتر است این مشاوره ها و شناختی که از طریق مشاوره به دست می آید قبل از ازدواج انجام شود تا از مشکلاتی که در آینده پیش می آید جلوگیری شود.

سخن پایانی

دوران ازدواج و نامزدی دوران شیرینی است که همه افراد به دنبال شناخت کامل یکدیگر هستند تا بتوانند با دیدی کاملا باز با زندگی مشترک روبرو شوند. این دانش به مردان و زنان کمک می کند تا تعیین کنند که آیا می توانند در زندگی آینده موفق شوند یا خیر.

البته یک نکته بسیار مهم این است که اختلاف در زمان نامزدی لزوماً به این معنا نیست که زن و مرد نمی توانند با هم زندگی کنند و زندگی آینده خوبی ندارند.

بلکه به این معناست که برای ازدواج موفق نیاز به مراقبت بیشتری دارند و باید تلاش بیشتری برای ایجاد آینده ای روشن داشته باشند.

منبع: روان آرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *