طالبان چه کرده که ارزش پول افغانستان بالا رفته و تورم پایین آمده؟

طالبان چه کرده که ارزش پول افغانستان بالا رفته و تورم پایین آمده؟

هم میهن نوشت: بانک جهانی اخیراً گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد از آغاز سال مالی، ارزش پول افغانستان که افغانی نام دارد، نسبت به سایر ارزها افزایش یافته است.

مشکل اصلی که اقتصاد افغانستان را از سایر نقاط جهان متمایز می کند، تورم منفی یا کاهش تورم است. تورم اصلی اکنون 1.9 درصد و قیمت مواد غذایی 12 درصد کاهش یافته است. با این حال، ارزش افغانی در برابر دلار آمریکا، روپیه پاکستان، یوان چین و یورو افزایش یافته است. بانک جهانی در گزارش خود تعدادی از عوامل را ذکر می کند که بهبود ارزش پول افغانی را توجیه می کند.

یکی از این دلایل افزایش حواله های ارسالی اتباع خارج از افغانستان به افغانستان است که در شش ماهه نخست سال جاری به یک میلیارد و 40 میلیون دالر رسیده و بخش مهمی از زندگی مردم در سراسر جهان است. جهان

برخلاف سایر جریان‌های مالی، حواله‌های خارجی مستقیماً به درآمد خانوار می‌افزایند و تأثیر فوری و مستقیمی بر زندگی افرادی که آن‌ها را در کشور دریافت می‌کنند می‌گذارد.

آنچه کمتر در مورد آن صحبت می شود نقش این ارزها در زمان بحران است. آنها ضد چرخه تلقی می شوند، میزان این حواله ها در طول بحران افزایش می یابد و در نتیجه نقش مهمی در توانمندسازی بخشی از مردم برای تحمل بیشتر در زمان بحران و غلبه بر آن ایفا می کنند. در کشورهایی که تحت تأثیر بحران های طولانی مدت قرار دارند، مهاجرت اغلب یکی از مهم ترین راهبردهای مقابله ای برای کسانی است که در خانه می مانند.

ادامه مطلب  امضای توافق صلح با آذربایجان تا پایان سال محتمل است

با این حال، عامل مهم دیگر این است که دولت افغانستان هرگونه تراکنش مالی به هر ارز خارجی را به طور کامل ممنوع کرده است. این امر باعث کاهش تقاضا برای ارز خارجی در کشور شده و به همین دلیل ارزش پول افغانی تحت تأثیر مبادلات تجاری قرار نمی گیرد.

از سوی دیگر، حکومت طالبان افغانستان محدودیتی برای حداکثر مقدار پولی که یک فرد می تواند ظرف یک هفته از حساب بانکی خود برداشت کند، وضع کرده است. این حد 30000 افغانی تعیین شد و در ماه می به 50000 افغانی رسید. حداکثر میزان پولی که شرکت ها می توانند از حساب بانکی خود برداشت کنند بین 2.5 تا 4 میلیون دلار است.
دولت افغانستان با اعمال این محدودیت ها بر تراکنش های مالی، اطمینان می دهد که پول بیشتری در بانک ها باقی می ماند و به ثبات اقتصاد کمک می کند.

در نهایت گزارش بانک جهانی می افزاید که بازار ارز افغانستان متعادل است و هیچ نشانه ای از یک سیستم موازی وجود ندارد. این بدان معناست که ارز خارجی در افغانستان با نرخ ثابت و یکسان و بدون احتکار و بازار سیاه مبادله می شود.

حتما ببینید

عکسی پربازدید از نمازخواندن رئیسی در هواپیما

به گزارش خبرکو به نقل از اقتصاد نیوز: عکس نماز خواندن رئیس جمهور در هواپیمای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *