چطور از رفتار دیگران ناراحت نشویم

چطور از رفتار دیگران ناراحت نشویم؟

برای همه ما پیش آمده که بی دلیل و با دلیل منطقی از اطرافیانمان ناراحت و آزرده شویم، اما این افراد می توانند عزیزان و خانواده ما یا سایر افرادی باشند که در خیابان و محل کار با آنها سر و کار داریم.

اما این سوال پیش می آید که آیا راه حلی برای جلوگیری از این ناراحتی ها وجود دارد یا برخورد با افرادی که باعث ناراحتی ما می شوند که امروز خبرکو قصد بررسی این موضوع را دارد، پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

روش‌هایی برای ناراحتی کم‌تر از اطرافیان

ناراحتی دیگران گاهی اجتناب ناپذیر است. اما ناراحت یا ناراحت بودن یک انتخاب است. رفتار یا نگرش فردی می تواند باعث ناراحتی ما شود، اما گاهی اوقات می توان از روش های زیر برای پیشگیری یا کاهش ناراحتی و یافتن علت استفاده کرد.

1. به انتخاب های یکدیگر احترام بگذارید

ما فکر می کنیم پیشنهاد ما برای دیگران مناسب است، اما وقتی متوجه می شویم که آنها آن را با انتخاب دیگری جایگزین کرده اند، ناراحت می شویم. ما این رفتار را بی احترامی به خود می دانیم و به خود حق می دهیم که ناراحت شویم.

فراموش می کنیم که دلیل شخصی نیست و ممکن است سایر جنبه های تصمیم او برای ما آشکار نباشد و در واقع پیشنهاد ما در تصمیم گیری مورد توجه قرار گرفته باشد.

بنابراین احترام به معنای پذیرش همه پیشنهادات نیست و در غیر این صورت بی احترامی محسوب نمی شود.

با دانستن اینکه هر کسی در یک موقعیت خاص می تواند چندین حالت را بررسی کند و یکی را انتخاب کند، این گزینه کاملاً برعکس چیزی است که ما به او پیشنهاد کرده ایم. تصمیم او را شخصی نگیرید.

2. دیدن از چشم دیگران

دیدگاه دو نفر با هم متفاوت است.

چند وقت پیش آزمایشی با مو جان در خیابان استقلال استانبول انجام دادم. علت از آنجا شروع شد که متوجه شدم وقتی هر کدام از ما چیزی را در خیابان دیدیم و از دیگری پرسیدیم که آیا او هم آن را دیده است، پاسخ منفی بود.

بیشتر اوقات، هیچ یک از ما متوجه این نمونه خاص نمی شدیم.

به همین دلیل آنچه را که در این لحظه در این خیابان شلوغ دیدیم که روزانه به طور متوسط ​​۲ میلیون نفر از آن عبور می کنند را به اشتراک گذاشتیم.

نتیجه جالب بود. دید ما هیچ وجه اشتراکی نداشت! بیشتر اوقات افراد، رنگ‌ها و وقایع را در آن نزدیکی می‌دیدم، در حالی که مو ژان روی فاصله تمرکز می‌کرد.

بنابراین متوجه شدیم که هیچ یک از ما نسبت به برخی یا همه وقایع اطراف خود حواس پرت یا بی تفاوت نیستیم، بلکه به چیزهایی نگاه می کنیم که توجه او را جلب می کند.

من این داستان را گفتم تا تفاوت دیدگاه را برجسته کنم.

گاهی اوقات فکر می کنیم مردم نسبت به احساسات، دیدگاه ها یا علایق ما بی تفاوت هستند و مدام ما را ناراحت می کنند. خیلی وقت ها چشممان را می بندیم چون فکر می کنیم مشکل واضح است و نیازی به گفتن نیست، اما در نهایت صبرمان تمام می شود و باید انتخاب کنیم که رابطه را ادامه دهیم یا به آن پایان دهیم.

این مشکل را می توان به سادگی با به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود و روشن کردن اهمیت سؤال برای خود حل کرد. کافی است طرز فکر ما با رفتارمان هماهنگ باشد و شرایطی را برای بیان دیدگاهمان فراهم کند.

ادامه مطلب  چه کارهایی میتوان انجام داد تا خانواده ای مهربان داشته باشیم

3. غیر منتظره

انتظار می تواند روابط ساده و صمیمی را پیچیده و غیر صمیمی کند. پیش بینی می تواند دوستان و خانواده محبوب دیروز را به شیاطین و دشمنان تبدیل کند.

پیش‌بینی می‌تواند سال‌ها یک رابطه را مختل کند، زیرا هیچ یک از طرفین متوجه نمی‌شوند یا به یاد نمی‌آورند که این قطع ارتباط دقیقاً از کجا آمده است.

شما می توانید در روابط غیرقابل پیش بینی باشید.

4. تجلی خواسته ها

برخلاف انتظار، درخواست ها مثبت و سازنده هستند. اگر هر بار که با دوستتان در کافی شاپ مورد علاقه اش قرار می گذارید، اگر آن چیزی نیست که می خواهید، بهتر است سکوت نکنید و آن را مطرح کنید.

فکر نکنید مهم نیست و می توانید خواسته هایتان را کنار بگذارید. تداوم توجه به خواسته‌های دیگران می‌تواند راهی برای گرفتار شدن در انتظارات و ناخودآگاه انتظار انجام کاری برای شما باشد.

بهتر است به خودتان اجازه دهید خواسته هایتان را بیان کنید.

5. توجه به مصالح جامعه

یکی از شایع ترین علل نارضایتی افراد، توجه آگاهانه یا ناآگاهانه به خواسته های شخصی آنهاست که آشکار و پنهان بیان می کنند و این بی توجهی به گروه تلقی می شود.

در حالی که اولویت های شخصی برای سلامت ذهن و بدن باید در نظر گرفته شود، این بدان معنا نیست که ما باید نسبت به نیازهای جمعی، خواسته یا ناخواسته، بی تفاوت باشیم.

در بیشتر موارد، در عین حال، با توجه به تمایلات شخصی، می توان بین آنها و میل جمعی مشترک یافت.

چند پیشنهاد

در برنامه های جمعی مانند سفرهای گروهی، به دلیل قصد یک فعالیت گروهی، لازم نیست همه با هم این کار را انجام دهند. در این موارد بهتر است تقسیم کنید تا ترکیب شما مخلوط شود.
خواسته های خود را روشن کنید.

اگر در یافتن زمینه های مشترک بین خواسته های افراد مهارت دارید، این کار را به عهده بگیرید و از آنچه در جمع می شنوید نتیجه بگیرید.

چطور از رفتار دیگران ناراحت نشویم

6. اعتراض به موقع

گاهی اوقات ما شرایط اعتراض را درک نمی کنیم. جایی که حق نداریم و باید عذرخواهی کنیم، به سینه چنگ می زنیم و شاخ می کشیم، اما جایی که باید محکم به دنبال حق باشیم، سرمان را پایین می اندازیم و می گذریم.

وقتی وارد خیابان ممنوعه می شویم و باید از راننده ماشین جلویی عذرخواهی کنیم یا به او توجهی نمی کنیم که انگار اصلاً او را ندیده ایم یا با بی احترامی به اعتراض او پاسخ می دهیم.

اما با راننده تاکسی که فکر می‌کند کرایه گران‌تر است و ترش می‌کند، با دلسوزی و بزرگواری رفتار می‌کنیم.

در پایان روز، بهتر است به رفتار خود فکر کنیم و ببینیم که چقدر به عذرخواهی نیاز داریم یا مدیون هستیم.

چگونه با کسی که ناراحتمان کرده رفتار کنیم؟

با کسی که ناراحتت کرده چیکار میکنی؟

آیا سر و صدا می کنید و سریع واکنش نشان می دهید؟

متأسفانه، این دقیقاً همان رفتاری است که بسیاری از ما در قبال فردی که به ما صدمه زده است اتخاذ می کنیم.

به این معنا که هر زمان از کسی آزرده خاطر می شویم، به عنوان انتقام به توهین کلامی متوسل می شویم، غافل از اینکه فقط با گاز گرفتن و متلک کردن خودمان را ناراحت می کنیم.

ادامه مطلب  برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

توهین کلامی قطعا راه حل مناسبی برای رفع نارضایتی نیست، اما اگر توهین کلامی جایز نیست، پس چگونه باید به کسی که ما را ناراحت کرده پاسخ دهیم؟

بسوزانیم و بسازیم و خود را قربانی بی عدالتی خارجی کنیم؟

1. علت اصلی ناراحتی خود را پیدا کنید

فکر کنید و ببینید آیا طرف مقابل شما را عمداً ناراحت کرده یا قصدی نداشته و فقط یک سوء تفاهم بوده است؟ قبل از واکنش، سعی کنید بفهمید که چرا از رفتار طرف مقابل ناراحت هستید.

اگر عصبانی هستید، ممکن است در همان لحظه چیزی بگویید که بعداً پشیمان شوید. بنابراین به جای احساساتی و تدافعی، یک پاسخ حساب شده را در نظر بگیرید.

تنها در صورتی می‌توانید از واکنش‌های فوری اجتناب کنید و ارزیابی دقیقی از موقعیت داشته باشید که برای لحظه‌ای فکر کنید. به این ترتیب می توانید رفتار خود را کنترل کنید و از واکنش های تهاجمی جلوگیری کنید.

2. بر موضع خود پافشاری نکنید

اگر قطعاً می خواهید مخالفت خود را با رفتار و نظر طرف مقابل ابراز کنید، به یاد داشته باشید که پس از بیان دیدگاه خود، به هیچ وجه بر موضع خود اصرار نکنید.

شما هرگز نباید از خود در برابر دیگران محافظت کنید یا خشن باشید. به جای اینکه به دیدگاه خود فشار بیاورید، اجازه دهید طرف مقابل در دفاع از موضع خود صحبت کند. فقط از طریق گفتگوی دو طرفه می توانید به سازش برسید و یکدیگر را ببخشید.

3. بپذیرید که گاهی هر دو طرف حق دارند

هر زمان که اختلاف نظری شما را ناراحت کرد، به این معنا نیست که یک طرف ماجرا لزوماً مقصر است و اشتباه می کند.

گاهی اختلاف نظر به شکلی است که به معنای درست و نادرست نیست، بلکه در واقع نظر طرفین درست و در خور توجه است.

پس سعی کنید از اختلاف نظر ناراحت نشوید و بپذیرید که در برخی موارد هیچکس مقصر نیست.

4. برای هر جلسه آماده شوید

برای هر نوع برخوردی آماده شوید تا غافلگیر نشوید. شاید وقتی ناراحتی خود را ابراز می کنید و می گویید ناراحت هستید، طرف مقابل حالت تدافعی به خود بگیرد و اصلا حرف شما را نپذیرد.

اما اگر با این فرض پیش بروید که طرف مقابل مطمئناً عذرخواهی می کند، ممکن است مورد پسند شما باشد. پس برای هر برخوردی آماده باشید.

حتی ممکن است طرف مقابل چیز جدیدی بگوید که بر موقعیت شما تأثیر بگذارد و باید افکارتان را دوباره جمع کنید.

5. در انتخاب کلمات خود دقت کنید

قبل از رویارویی مجدد با فردی که به شما صدمه زده است، به دقت در مورد آنچه می خواهید بگویید فکر کنید و کلمات خود را با دقت انتخاب کنید. هنگامی که با یکدیگر روبرو می شوید، صادق و مستقیم باشید.

به یاد داشته باشید که به هیچ گونه تحریکی که ربطی به مشکل فعلی ندارد، اشاره نکنید و فقط با مشکلی که در حال حاضر باعث ناراحتی شما می شود، مقابله کنید.

به جای انحراف یا صحبت زیاد، فقط روی موضوع اصلی تمرکز کنید. اگر از قبل به آنچه می خواهید بگویید فکر کنید، مطمئن باشید که معنای خود را کاملاً منتقل خواهید کرد.

ادامه مطلب  چرا بدنم زود خسته میشه؟

وقتی دلیل عصبانیت خود را برای کسی که باعث ناراحتی شما شده است توضیح دهید، تا حد امکان سعی کنید جملات خود را با کلمه “شما” شروع نکنید تا بیان شما متهم به نظر نرسد و طرف مقابل حالت تدافعی به خود نگیرد.

باید در انتخاب کلمات خود هوشمندانه عمل کنید تا طرف مقابل نیز تشویق شود طوری صحبت کند که در نهایت به نتیجه برسید.

مثلاً بگویید: «راستش من برای شما متاسفم، اما چون دوستی ما برای من بسیار مهم است، می‌خواهم در این مورد با شما صحبت کنم تا بتوانیم با هم آن را حل کنیم.» بدون اینکه عصبانی شوید گوش دهید.

6. به جای صحبت چهره به چهره، نامه بنویسید

گاهی بد نیست برای فردی که شما را ناراحت کرده نامه بنویسید و افکار و احساسات خود را در قالب نامه بیان کنید. به این ترتیب می توانید هر فکر یا احساسی را که شما را آزار می دهد به طور کامل به طرف مقابل منتقل کنید.

در عین حال می توانید مطمئن باشید که هیچکس حرف شما را قطع نخواهد کرد. پس از نوشتن نامه بهتر است چند روز صبر کنید. چند روز پس از ارسال نامه، افکار و احساسات خود را مجدداً ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که خشم در میان نیست.

7. آشتی جو باشید

اگر به شیوه ای آشتی جویانه برخورد کنید، طرف مقابل تشویق می شود که خشم و رنجش را کنار بگذارد.

رفتار آشتی جویانه به این معنا نیست که شما باید اشتباه طرف مقابل را توجیه کنید یا تمام حقوق را به کسی بدهید که باعث ناراحتی شما شده است.

رفتار آشتی جویانه یعنی باز گذاشتن درهای آشتی و دادن فرصت به طرف مقابل برای بازگشت.

8. کینه نداشته باشید و شاد زندگی کنید

نحوه واکنش شما به رفتار ناهنجار طرف مقابل کاملاً به شما بستگی دارد. یا می توانید دیوانه شوید یا حساب شده عمل کنید.

اگر متوجه شدید که طرف مقابل قصدی ندارد، بیهوده قضیه را به تأخیر نیندازید و به آن خاتمه دهید. اگر طرف مقابل از عمد به شما آسیب رسانده و اکنون از شما طلب بخشش کرده است، او را ببخشید و خود را در حالت ناراحتی رها نکنید.

اما اگر هنوز نتوانسته اید اشتباه عمدی طرف مقابل را ببخشید، با خود بگویید:

«اگرچه او مرا بسیار ناراحت کرد، اما او را می بخشم تا بتوانم از این حالت غمگین خارج شوم. به عبارت دیگر، سعی کنید ناراحتی را کنار بگذارید و تصمیم بگیرید که زندگی شادتری داشته باشید. شاد زیستن انتخابی است که فقط شما می توانید انجام دهید.

سخن پایانی

مواجهه با فردی که به شما صدمه زده قطعاً کار بسیار سختی است، اما هرگز فکر نکنید که زندگی رابطه شما به دلیل درد ایجاد شده به پایان رسیده است و هیچ امیدی وجود ندارد.

البته، هنوز هم می‌توانید روبه‌رو شوید و سنگ‌هایتان را تکان دهید.

نکته کلیدی این است که هرگز با عصبانیت به طرف مقابل فشار نیاورید و در طول مکالمه پیشاپیش کنترل خود را تمرین کنید.

به این ترتیب، نتیجه رابطه شما هر چه باشد، حداقل از اینکه مرتکب بی عدالتی نشده اید، خیالتان راحت خواهد شد.

منبع: yjc

حتما ببینید

چگونه بعد از چهل سالگی جوان بمانیم

چگونه بعد از چهل سالگی جوان بمانیم؟

این سوال که راز جوان ماندن بعد از چهل سال چیست ذهن بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *