برای تقویت حافظه چه بخوریم

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

حافظه یکی از قسمت های مهم مغز است که به ما کمک می کند در طول زندگی عملکرد بهتری داشته باشیم و حتی عملکرد حافظه نیز تا حدودی می تواند سطح هوش یا هوشیاری افراد را نشان دهد.

به عنوان مثال، ما باید از حافظه خود در حین مطالعه یا یادآوری کارهای روزمره استفاده کنیم. پس باید راه هایی برای تقویت حافظه بدانیم.

بسیاری از افراد حافظه ضعیفی دارند و همیشه سعی می کنند حافظه خود را تقویت کنند و از آن برای به خاطر سپردن کارهای خود بهتر استفاده کنند.

در این مقاله از رژیم غفاری می خواهیم به شما بگوییم برای تقویت حافظه چه بخوریم و روش تقویت حافظه در طب سنتی چیست؟ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

راز تقویت حافظه

در این قسمت می خواهیم راز بهبود حافظه را به شما بگوییم که با چند تکنیک به دست می آید. شما می توانید عادت هایی در زندگی خود ایجاد کنید که به شما کمک می کند تا حافظه خود را هر روز بهبود بخشید. به برخی از این فعالیت ها اشاره می کنیم.

دارم سعی میکنم یادم بیاد

ممکن است فکر کنید که اگر حافظه شما ضعیف است، تلاش برای به خاطر سپردن بیهوده است. در واقع همانطور که کار کردن با عضلات بدن باعث افزایش حجم عضلات و عملکرد بهتر آنها می شود، کار کردن با سلول های مغز نیز می تواند عملکرد آنها را افزایش داده و سلامت آنها را بهبود بخشد.

می توانید از این راز برای بهبود حافظه خود استفاده کنید و سعی کنید موضوعات مختلف را به جای تهیه لیست و یادداشت کردن آنها به خاطر بسپارید.

مهارت های مطالعه

یادگیری مهارت های جدید، به ویژه حرکات ورزشی یا رقص، سیناپس های ارتباطی را در مغز ایجاد می کند که به بهبود حافظه و بهبود عملکرد مغز در طولانی مدت کمک می کند.

جالب است بدانید افرادی که انواع رقص و حرکات رقصی را تمرین می کنند، می توانند بدون انجام کار اضافی، عملکرد مغز خود را در یادگیری، حافظه و خلاقیت افزایش دهند.

تکرار مهارت های جدید

ممکن است فکر کنید که حافظه ربطی به تکرار ندارد و اگر کاری را از روی عادت و با تکرار انجام دهید به این معنی است که حافظه بدی دارید.

اما جالب است بدانید که همانطور که در کودکانی که هر مهارت جدیدی مانند در دست گرفتن قاشق و چنگال و تکرار آن را یاد می‌گیرند، باعث می‌شود آن عمل را بهتر انجام دهند و همچنین رشد مغزی بیشتری داشته باشند، در بزرگسالان نیز انجام یک کار بدیع که با آن بهبود می‌یابد.

مشخص شده است که تکرار باعث بهبود حافظه و تقویت عملکرد مغز می شود.

ادامه مطلب  چرا بدنم زود خسته میشه؟

ورزش و تغذیه سالم

دو عامل مهمی که در سلامت مغز و بهبود حافظه نقش دارند، ورزش و رژیم غذایی سالم هستند. ورزش خونرسانی بدن را افزایش می دهد و با جذب اکسیژن بیشتر به خون، به تغذیه بهتر سلول های عصبی کمک می کند.

به خصوص در انواع ورزش های هوازی و ورزش هایی که سنگین نیستند; نه تنها می توانید به تناسب اندام خود کمک کنید، بلکه می توانید عملکرد مغز خود را نیز بهبود بخشید.

رژیم غذایی سالم راز بهبود حافظه نیز هست که با کمک آن می توانید مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز مغز را برای عملکرد خود دریافت کنید و در نتیجه از سلامت عصبی خود حمایت کنید، هوش خود را افزایش دهید و حافظه خود را تقویت کنید.

بنابراین تأثیر رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگی سالم را بر تقویت حافظه دست کم نگیرید.

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

روش های مختلف تقویت حافظه در طب سنتی اغلب به ما کمک می کند تا بفهمیم برای تقویت حافظه چه بخوریم؟!

در این قسمت می خواهیم به انواع غذاها و خوراکی هایی که می توانید در برنامه غذایی خود بگنجانید و به افزایش کارایی ذهن خود کمک کنید اشاره کنیم.

بخور برای تقویت حافظه

طب اسلامی مدعی است که با رفع بلغم و ایجاد برخی عادات سالم می توان فراموشی را از بین برد. مثلاً به تأثیر خوردن کندر در صبح ناشتا برای تقویت حافظه بسیار اشاره شده است.

علاوه بر این مسواک زدن، روزه گرفتن، تلاوت قرآن و خوردن عسل در طب اسلامی برای تقویت حافظه توصیه شده است.

مکان های گرم

یکی از راه های تقویت حافظه با طب سنتی، بهبود عملکرد یادگیری و حل مسئله مغز و جلوگیری از سرد شدن مغز است. به همین دلیل می توانید از غذاهای گرم مانند گردو، کشمش، خرما و … استفاده کنید.

البته افراد گرم مزاج باید مراقب استفاده زیاد از این غذاها باشند.

سبزیجات و ویتامین ها

اگر می خواهید بدانید برای تقویت حافظه چه بخورید؟! می توان به انواع سبزیجات و میوه ها اشاره کرد که نه تنها برای سلامتی به طور کلی مفید هستند.

همچنین در افزایش حافظه بلند مدت و بهبود عملکرد ذهنی موثر هستند. این غذاها شامل گوجه فرنگی، انواع توت ها، مرکبات، هویج، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و اسفناج است.

زغال اخته، توت و انگور نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که برای سلامت سلول های عصبی بسیار مهم هستند.

مصرف مواد معدنی مانند منگنز، ویتامین های گروه B و اسید فولیک می تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند. این ویتامین ها و مواد معدنی غذای مغز هستند و به سلامت آن کمک می کنند.

ادامه مطلب  چرا بعضی سیگاری‌ها سرطان نمی‌گیرند؟

تقویت مغز و حافظه در طب سنتی

برای تقویت حافظه چه بخوریم

ماهی روغنی

وقتی مردم در مورد غذاها صحبت می کنند، ماهی های روغنی اغلب در صدر فهرست قرار می گیرند. این نوع ماهی شامل سالمون، سالمون، ماهی تن آلباکور، شاه ماهی و ساردین است که همگی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

حدود 60 درصد مغز ما از چربی تشکیل شده است و نیمی از این چربی از اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل شده است. مغز شما از امگا 3 برای ساخت سلول های مغز و عصبی استفاده می کند و این چربی ها برای یادگیری و حافظه ضروری هستند.

امگا 3 همچنین چندین فواید اضافی برای مغز شما دارد: اول اینکه آنها می توانند زوال شناختی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند و به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کنند.

از سوی دیگر، دریافت نکردن امگا 3 کافی با ناتوانی های یادگیری و همچنین افسردگی مرتبط است.به طور کلی، به نظر می رسد خوردن ماهی فواید سلامتی مثبتی دارد.

قهوه

قهوه از دو جزء اصلی زیر تشکیل شده است که می تواند به سلامت و تقویت مغز کمک کند.

  • کافئین
  • آنتی اکسیدان ها

کافئین موجود در قهوه تعدادی اثرات مثبت روی مغز دارد، از جمله: افزایش هوشیاری. کافئین با مسدود کردن آدنوزین، یک پیام رسان شیمیایی که باعث خواب آلودگی شما می شود،

مغز شما را هوشیار نگه می دارد و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. کافئین همچنین می تواند برخی از انتقال دهنده های عصبی “احساس خوب” شما مانند دوپامین را افزایش دهد.

مطالعه تیزتر فوکوس یک نشان داد که مصرف کافئین منجر به بهبود کوتاه مدت در توجه و هوشیاری در شرکت‌کنندگانی شد که یک تست شناختی را تکمیل کردند.

نوشیدن طولانی مدت قهوه نیز با کاهش خطر بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر مرتبط است.

بیشترین کاهش خطر در بزرگسالانی مشاهده شد که 3-4 فنجان در روز مصرف می کردند. این ممکن است حداقل تا حدی به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان ها در قهوه باشد.

زغال اخته

زغال اخته فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از جمله برخی از آنها که مختص مغز شماست. زغال اخته و سایر میوه های رنگارنگ آنتوسیانین تولید می کنند، گروهی از ترکیبات گیاهی با اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی.

آنتی اکسیدان ها در برابر استرس اکسیداتیو و التهاب عمل می کنند، شرایطی که می توانند به پیری مغز و بیماری های عصبی کمک کنند.

برخی از آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته در مغز انباشته می شوند و به بهبود ارتباط بین سلول های مغز کمک می کنند.زغال اخته می تواند به بهبود حافظه و برخی فرآیندهای شناختی در کودکان و بزرگسالان کمک کند.

ادامه مطلب  چه کارهایی میتوان انجام داد تا خانواده ای مهربان داشته باشیم

سعی کنید آنها را روی غلات صبحانه خود بپاشید، آنها را به اسموتی اضافه کنید یا از آنها به عنوان یک صبحانه ساده لذت ببرید.

زردچوبه

زردچوبه، به رنگ زرد تیره، یک عنصر کلیدی در پودر کاری است و فواید زیادی برای مغز دارد. کورکومین، ماده فعال زردچوبه، از سد خونی مغزی عبور می کند،

به این معنی که می تواند مستقیما وارد مغز شود و یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که با فواید زیر برای مغز مرتبط است. می تواند برای حافظه مفید باشد.

کورکومین ممکن است به بهبود حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر کمک کند. همچنین می تواند به پاکسازی آمیلوئید کمک کند.

نوشیدنی برای تقویت حافظه

به طور کلی مغز 80 درصد از آب تشکیل شده است و این نشان دهنده اهمیت مصرف مایعات به ویژه آب در تامین سلامت مغز است.

اما اگر به دنبال نوشیدنی برای تقویت حافظه خود هستید، بهتر است نوشیدنی های مختلفی را به شما معرفی کنیم که می توانند تمرکز را افزایش داده و استرس را کاهش دهند.

به عنوان مثال، چای سبز یا چای نعناع به شما کمک می کند تمرکز خود را افزایش دهید و در نتیجه با بهبود فعالیت مغز، حافظه خود را تغذیه کنید. علاوه بر این، کاهش استرس نه تنها آسیب به بافت مغز را کاهش می دهد،

بلکه می تواند به یادآوری موضوعات مختلف کمک کند و به همین دلیل، دمنوش هایی مانند گل گاوزبان یا چای اسطوخودوس به کاهش آسیب به سلول های مغز و تقویت حافظه با ایجاد آرامش کمک می کند.

تقویت حافظه و رژیم غذایی

همانطور که گفته شد رژیم غذایی در افزایش تمرکز و بهبود عملکرد ذهنی موثر است. شما می توانید با خوردن غذاهای سالم مواد مغذی مورد نیاز مغز خود را تامین کنید.

به همین دلیل، اگر رژیم لاغری دارید، مطمئن شوید که این رژیم غذایی پایه است و تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را در طول روز تامین می کند.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد برای حفظ و ارتقای سلامت بدن خود در کنار تناسب اندام از رژیم های بهاری غفاری استفاده می کنند.

ضمن اینکه این رژیم ها بر اساس شرایط افراد مختلف مخصوص افراد است و به ما کمک می کند تا در درازمدت از آنها استفاده کنیم و وزن خود را در حد مطلوب نگه داریم.

برای اطلاعات بیشتر در مورد رژیم های غذایی بهاره غفاری روی رژیم غفاری کلیک کنید و اگر هم اکنون می خواهید رژیم خود را دریافت کنید روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

منبع: غفاری دایت

حتما ببینید

چگونه بعد از چهل سالگی جوان بمانیم

چگونه بعد از چهل سالگی جوان بمانیم؟

این سوال که راز جوان ماندن بعد از چهل سال چیست ذهن بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *