از بین بردن چسب از روی لباس

پاك كردن چسب از روي لباس

چسب یکی از اقلام اساسی در هر خانه ای است که برای چسباندن مواد یا قطعات شکسته به هم استفاده می شود.

چسب ناجی کاشی های بیرون زده حمام، ناخن های مصنوعی  شکسته و حتی لامپ های شکسته است.

بچه ها برای ساخت کاردستی مدرسه خود از چسب استفاده می کنند و گاهی با این وسایل ساده شاهکارهایی خلق می کنند.

از آنجایی که چسب مزایای زیادی دارد، همچنین می تواند باعث آسیب شود. مثلا وقتی چسب روی لباس یا وسایل منزل می خورد! ریختن چسب روی لباس می تواند فاجعه باشد، اما نه زمانی که بدانید چگونه آن را بردارید.

در بیشتر مواقع چسب و مواد چسبنده با شستن از بین می‌رود، اما اگر چسب روی لباس‌هایی ریخته شود که فقط خشک‌شویی می‌شوند و قابل شستشو نیستند؟

بهترین راه حل این است که بدون اتلاف وقت به خشکشویی بروید و لکه را به متخصصی نشان دهید که بهترین راه حل را ارائه می دهد. اما اگر می خواهید چسب را خودتان از روی لباس پاک کنید راه هایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

پاک کردن چسب از روی لباس

مهمترین چیز برای پاک کردن چسب از روی لباس این است که بگذارید چسب کاملا خشک شود. این در مورد بسیاری از انواع مختلف چسب صدق می کند.

اگر چسب همچنان روان باشد، پاک کردن آن باعث می‌شود که چسب بیشتری در الیاف لباس فرو برود. پس از خشک شدن، چسب اضافی را با سمت کسل کننده چاقو بشویید. سپس لباس ها را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید. بیشتر چسب پس از خشک شدن کامل در فریزر به راحتی جدا می شود.

اگر لکه چسب روی لباس شما باقی ماند، می توانید با استفاده از حلال های مختلف مانند استون آن را پاک کنید.

پاک کردن چسب از لباس مشکی

ریختن چسب روی لباس های مشکی دردسرسازتر از سایر لباس های زنگ زده است. زیرا لکه های چسب روی لباس های مشکی خیلی بیشتر خود را نشان می دهند.

بنابراین، علاوه بر راه حل های مشخص شده برای تمیز کردن چسب، باید اقداماتی را نیز برای از بین بردن لکه ها از روی آن انجام دهید. همانطور که گفته شد، می توانید با استفاده از حلال هایی مانند استون، لکه های باقی مانده را از روی لباس پاک کنید.

پاک کردن چسب مایع از روی لباس

روش پاک کردن چسب مایع از روی لباس مانند سایر چسب ها است. باید در نظر داشته باشید که بهتر است ابتدا بگذارید چسب روی سطح لباس خشک شود سپس آن را تمیز کنید.

فرآیند تمیز کردن چسب مایع نیز به نوع چسب مربوط می شود. به عنوان مثال، جداسازی چسب های قوی مانند قطره ها بسیار دشوارتر است و گاهی اوقات برای جداسازی به حلال های قوی نیاز دارند. اما چسب های مایع معمولی کمی راحت تر حذف می شوند.

پاک کردن چسب صنعتی

چسب صنعتی که ممکن است آن را به عنوان چسب ساختمانی بشناسید، جدا کردن آن از لباس و پارچه بسیار دشوار است. به همین دلیل استفاده از لباس کار مخصوص در حین کار و پوشاندن کامل فرش و کف قبل از شروع عملیات ساختمانی توصیه می شود.

اگر فردی نامرتب یا مستعد تصادف هستید، هنگام خرید چسب حتما حلال یا چسب پاک کن بخرید!

از بین بردن چسب از روی لباس

پاک کردن چسب صنعتی از روی پارچه

اگر چسب روی پارچه ریخته شد، قبل از اینکه بخواهید چسب را از روی لباس بردارید، اجازه دهید چسب روی پارچه خشک شود. تلاش برای حذف چسب خیس فقط باعث پخش شدن و نفوذ آن به الیاف پارچه می شود.

بنابراین بهتر است ابتدا از یک جسم کند مانند پشت چاقو یا کاردک پلاستیکی برای برداشتن قطرات اضافی چسب استفاده کنید و بگذارید چسب خشک شود.

ادامه مطلب  راهکارهای رفع کدری لیوان

اگر چسب روی لباس ها خورد، آن ها را در فریزر بگذارید. وقتی چسب کاملاً در فریزر یخ زد، می توانید قسمت زیادی از آن را به راحتی جدا کنید، سپس با حلال یا چسب پاک کن چسب باقی مانده را بردارید و در آخر طبق دستور شستشو بشویید.

پاک کردن چسب رازی از لباس

چسب رازی یکی از محبوب ترین انواع چسب است که در هر خانه ای یافت می شود. ماده اصلی تشکیل دهنده این چسب سیانواکریلات است که به سرعت خشک می شود و مقاوم است اما با شناخت حلال چسب رازی به راحتی می توان آن را جدا و جدا کرد. انواع چسب رازی شامل موارد زیر است:

  • آب و مواد شوینده
  • استون
  • روغن
  • ژل پترولیوم
  • نمک
  • خمیر دندان
  • الکل و آب لیمو

پاک کردن چسب ناخن مصنوعی

فرمول چسب ناخن مصنوعی مانند قطره های چسب است. ترکیب اصلی چسب ناخن مصنوعی سیانواکریلات و چسب اکریلیک است. تنها راه پاک کردن چسب ناخن تقلبی این است که این کار را به تدریج انجام دهید.

تلاش برای پاک کردن چسب مرطوب در حالی که خشک می شود فقط آن را پخش می کند و به الیاف نفوذ می کند. پس نترسید و عجله نکنید و بگذارید چسب کاملا خشک شود.

توجه: قبل از انجام هر کاری، ابتدا برچسب مواد تشکیل دهنده چیزی را که روی آن چسب می‌ریزید بخوانید، زیرا الیاف استات، تری استات و اکریلیک مد در لاک پاک کن، استون و تینر رنگ حل می‌شوند.

استفاده از این محصولات باعث ایجاد سوراخ هایی می شود که قابل ترمیم نیستند. اگر چسب ناخن مصنوعی روی لباس هایی که حاوی مواد فوق هستند ریخت، حتما با یک خشکشویی حرفه ای مشورت کنید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کند.

پاک کردن چسب ناخن مصنوعی از روی پارچه

با فرض اینکه پارچه شما مواد فوق را ندارد و می توانید از این روش روی پارچه استفاده کنید، از مراحل زیر برای پاک کردن چسب ناخن تقلبی استفاده کنید.

یک پارچه نخی را به استون آغشته کنید، سپس آن را روی قسمتی از پارچه تست کنید تا مطمئن شوید که استون به پارچه آسیب نمی‌زند یا رنگ آن را تغییر نمی‌دهد.

برای از بین بردن قطره چسب، آن را از بیرون به داخل تمیز کنید. به این ترتیب قطره را با اسفنج به قسمت بیرونی چسب بزنید و در نهایت اجازه دهید اسفنج یکی دو دقیقه روی قطره بماند.

سعی کنید با استفاده از یک جسم کند یا پشت چاقو، تکه های شل چسب را جدا کنید. این مرحله ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد.

پس از برداشتن چسب، طبق دستورالعمل شستشوی پارچه بشویید.

قبل از قرار دادن پارچه در خشک کن، پارچه را دوباره چک کنید تا مطمئن شوید که چسبی روی لباس باقی نمانده است. اگر چسب روی لباس باقی مانده باشد، باید آن را جدا کرد.

زیرا دمای خشک کن باعث سفت شدن و چسبیدن چسب می شود و جدا کردن آن تقریبا غیر ممکن می شود.

از بین بردن چسب از روی لباس

پاک کردن چسب اکلیلی

چسب گارلند ترکیبی از چسب سفید، رنگ و گلدسته است که می تواند لکه ای ایجاد کند که پاک کردن آن بسیار دشوار است.

چسب اکلیل را از روی پارچه جدا کنید

روش برداشتن چسب اکلیلی به مرطوب یا خشک بودن چسب بستگی دارد.

اگر چسب خشک شده است: از یک جسم بی رنگ مانند پشت چاقو یا یک کاردک پلاستیکی استفاده کنید تا تا حد امکان چسب خشک شده را بردارید.

بعد از اینکه تکه های خشک شده چسب را جدا کردید، مراحل باقی مانده مانند برداشتن چسب اکلیل مرطوب به شرح زیر است.

ابتدا لکه را کاملا با آب سرد خیس کنید. (توجه داشته باشید که استفاده از آب داغ باعث پختن پروتئین چسب می شود، بنابراین از آب داغ استفاده نکنید)

ادامه مطلب  چگونه بوی بد ماهی را در خانه از بین ببریم؟

محلولی از آب سرد و سفید کننده اکسیژن تهیه کنید و لباس ها را در محلول قرار دهید و بگذارید 8 ساعت خیس بخورد. با این کار رنگ چسب از بین می رود.
اگر چسب به این صورت جدا شد، آن را طبق معمول بشویید، در غیر این صورت دوباره محلول را درست کنید و مراحل بالا را تکرار کنید.

پاک کردن چسب پی وی سی

برای پاک کردن چسب PVC از روی پارچه و لباس، 4 روش کلی زیر می تواند به شما کمک کند:

۱- لباس ها را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید و سپس با چاقو یا کاردک چسب را بردارید.

2- حرارت دادن چسب با اتو داغ. برای این کار دمای اتو را به حدی بالا ببرید که به بافت لباس آسیبی نرساند سپس یک حوله کاغذی یا کاغذ جاذب روی لکه قرار دهید و با اتو حرارت دهید تا شل شود و به لکه بچسبد. لکه دار کردن کاغذ. این کار را با کاغذ تمیز تکرار کنید تا چسب از روی لباس پاک شود.

3- پودر چسب را روی لکه بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس آن را در ماشین لباسشویی بشویید.

4- روی چسب WD-40 اسپری کنید و پس از یک ساعت لکه را پاک کنید و لباس ها را در ماشین لباسشویی بشویید. (مراقب باشید فرمول این اسپری به بافت لباس یا رنگ آن آسیبی نرساند)

 

پاک کردن چسب حرارتی یا تفنگی

چسب حرارتی و آب نبات دوستان آشنا هستند و سازه های زیبایی می سازند. معمولاً چسب حرارتی با پارچه مخلوط نمی شود، اما روش کلی برای برداشتن آن به شرح زیر است.

پاک کردن چسب حرارتی را از روی پارچه

روش های مختلفی برای پاک کردن چسب از روی لباس و پارچه وجود دارد:

اگر زمان کافی دارید، پارچه چسب را یک شب در فریزر قرار دهید تا چسب شکننده شود. به این ترتیب، می‌توانید آن را با استفاده از یک جسم بی‌نقص مانند پشت چاقو جدا کنید و سپس می‌توانید با استفاده از پاک‌کننده‌های موجود در بازار، چسب روی پارچه را جدا کنید.

اگر وقتتان کم است، استون می تواند پاک کننده خوبی باشد. استون یا پاک کننده لاک ناخن را نمی توان روی پارچه های حاوی الیاف مد استات، تری استات و اکریلیک استفاده کرد.

همیشه ابتدا برچسب مواد پارچه را بخوانید، زیرا اگر پارچه حاوی الیاف مد استات، تری استات و اکریلیک باشد، سوراخ هایی ایجاد می کند که قابل ترمیم نیست. در صورت لزوم با یک خشکشویی حرفه ای برای پاک کردن چسب حرارتی مشورت کنید.

اگر پارچه قابل شستشو است، یک پارچه زیر آن قرار دهید و با پارچه آغشته به استون چسب را بردارید. برای حذف قطره، آن را از بیرون به داخل تمیز کنید. سپس با اسفنج روی لکه ضربه بزنید. پس از برداشتن چسب آن را طبق معمول بشویید.

پاک کردن چسب پلاستیکی 

چسب های لاستیکی بسیار موثر هستند، اما می توانند لکه هایی را روی لباس باقی بگذارند.

پاک کردن چسب پلاستیکی را از روی پارچه 

با استفاده از پشت چاقو که کند است، تا آنجا که ممکن است چسب را از پارچه جدا کنید. چسب را روی پارچه نکشید زیرا باعث پخش شدن چسب می شود.

چسب را با یک لکه بر تمیز کنید، سپس طبق دستورالعمل پارچه در بالاترین دمای ممکن بشویید یا پارچه را خشک کنید.

پاک کردن جای چسب و برچسب

همه ما این تجربه را داشته ایم که برچسب بازی کودک را روی پیراهن بگذاریم و آن را در ماشین لباسشویی یا بدتر از آن با استفاده از خشک کن بشوییم. در این مواقع معمولا قسمت کاغذی لیبل شسته و از بین می رود و ماده چسبنده روی لباس باقی می ماند! و این ماده چسبنده معمولا گرد و غبار یا خزه را به خود جذب می کند و لکه سیاه ایجاد می کند.

ادامه مطلب  رفع بوی دود از لباس بدون شستشو

پاک کردن جای برچسب از لباس

پاک کردن باقی مانده چسب از روی لباس زمان می برد، اما باید بتوانید لکه را پاک کنید. برای این کار به صورت زیر عمل کنید:

سرکه سفید غلیظ شده را در مایکروویو حرارت دهید تا کمی گرم شود.

با استفاده از یک اسفنج، چسب را کاملا آغشته به سرکه حرارت دهید و اجازه دهید چسب کاملا نرم شود.

لکه را با آب سرد بشویید، سپس محل را با یک لکه بردار درمان کنید و طبق معمول با آب سرد بشویید. (آب خنک زیر 40 درجه برای شستن لباس مناسب است.)

قبل از قرار دادن لباس در خشک کن، لباس را به دقت بررسی کنید و در صورت باقی ماندن چسب روی لباس، مراحل را تکرار کنید.

اگر چسب روی لباس باقی مانده بود و آن را در خشک کن انداختید، باید چندین بار آن را با سرکه گرم تمیز کنید تا خوب جدا شود.

راه دیگر این است که قبل از شستشو مقداری الکل به لکه بمالید. اما به خاطر داشته باشید که ابتدا باید این کار را در قسمتی که مشخص نیست امتحان کنید و مطمئن شوید که الکل رنگ را از روی پارچه پاک نمی کند.

پاک کردن چسب قطره ای

پارچه های ساخته شده از الیاف مد استات، تری استات و اکریلیک در پاک کننده لاک ناخن، استون و تینر رنگ حل می شوند.

به یاد داشته باشید که همیشه ابتدا برچسب ترکیب فیبر را بخوانید. استفاده از این محصولات باعث ایجاد سوراخ هایی می شود که قابل ترمیم نیست، بنابراین همیشه در این موارد با یک خشکشویی حرفه ای مشورت کنید.

پاک کردن چسب قطره ای از روی لباس و پارچه

روشی که برای از بین بردن قطرات چسب از اکثر پارچه ها استفاده می شود به شرح زیر است:

قبل از برداشتن چسب، اجازه دهید چسب کاملا خشک شود.

یک پارچه نخی آغشته به لاک پاک کن ناخن استون را روی قسمتی از پارچه امتحان کنید تا مطمئن شوید که رنگ پارچه را تغییر نمی دهد.

برای حذف قطره، باید آن را از بیرون به داخل تمیز کنید. روی لکه را با اسفنج بکشید، وقتی چسب جابجا شد، از یک اسفنج

تمیز استفاده کنید. ممکن است لازم باشد این کار را در دو طرف پارچه انجام دهید.

وقتی چسب کاملاً پاک شد، مقداری شوینده قوی روی لکه بمالید و طبق معمول بشویید.

قبل از استفاده از خشک کن، لباس را بررسی کنید تا مطمئن شوید که چسب کاملاً پاک شده است. اگر چسب باقی مانده است، باید مراحل را دوباره تکرار کنید. گرمای زیاد خشک کن لکه را دائمی و پاک کردن آن را دشوار و حتی غیرممکن می کند.

پاک کردن چسب سفید

چسب سفید یکی از لوازم اصلی ساخت کاردستی کودکان است. خوشبختانه حذف این چسب نسبتاً آسان است. ترکیب چسب سفید حاوی پروتئینی است که با خیساندن و نگه داشتن آن در آب سرد قبل از شستن قابل حذف است. این لکه ها وقتی تازه هستند خیلی راحت تر پاک می شوند.

پاک کردن چسب سفید از روی پارچه

از پشت یک چاقو یا لبه پلاستیکی یک جسم دیگر استفاده کنید تا چسب را تا جایی که می توانید بردارید.

دقت کنید که هنگام برداشتن چسب، تیغه را روی آن نکشید، زیرا باعث پخش شدن چسب و نفوذ آن به الیاف می شود.
چسب را با قرار دادن پارچه زیر آب سرد بردارید و سپس خوب بشویید.

منبع: ساز و کار

حتما ببینید

رفع بوی دود از لباس بدون شستشو

رفع بوی دود از لباس بدون شستشو

حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی کنار آتش ایستاده اید یا غذا پخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *