تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات آسیایی حسرتی 21 ساله

تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات آسیایی: حسرتی 21 ساله

آخرین قهرمانی فوتبال ایران در بازی های آسیایی زیر نظر برونکو برگزار شد.

به گزارش خبرکو به نقل از ایلنا، مسابقات فوتبال بازی های آسیایی هانگژو طبق روال قبل از افتتاحیه مسابقات آغاز می شود. تیم ایران که چند روز پیش عازم چین شده بود، روز سه شنبه در اولین بازی خود به مصاف عربستان می رود و باید به مصاف تیم های ویتنام و مغولستان برود.

تیم امید در مسابقات مقدماتی المپیک در ازبکستان حذف ناامیدکننده ای داشت اما با اضافه شدن چند بازیکن جدید از جمله حسین حسینی، ارسلان مطهری، سامان فلاح، محمد خدابندلو، علیرضا کوشکی و دو بازیکن پرسپولیس یعنی یاسین سلمانی و محمد عمری. عنایتی پس از بازی با النصر چین امیدوار است در بازی های آسیایی نتایج بهتری کسب کند.

 

آغاز فوتبال ایران با نقره

فوتبال ایران خاطرات خوبی از بازی های آسیایی دارد و چهار بار به مدال طلا دست یافته است. بازی های آسیایی از سال 1951 آغاز شد و فوتبال از همان دوره اول بخشی از این رویداد بود.

در این مدت تنها 6 تیم فوتبال حضور داشتند و تیم ایران توانست به فینال راه یابد اما در بازی فینال هند با یک گل شکست خورد.

مدال بعدی فوتبال ایران در سال 1966 به دست آمد. در بازی های آسیایی بانکوک، ایران در فینال با یک گل برمه را شکست داد و بار دیگر مدال نقره گرفت.

 

اولین طلا در تهران

سرانجام فوتبال ایران موفق شد مدال طلای بازی های آسیایی 1974 تهران را از آن خود کند. یکی از نسل های درخشان فوتبال ایران از جمله بازیکنانی چون ناصر حجازی، ابراهیم آشتیانی، علی جباری، محمدرضا عادلخانی، عزت جانمالکی، اکبر کارگرجم، جعفر کاشانی، علی پروین، کارو هاکواردیان، پرویز کلیچانی و حسن روشن به رهبری فرانک. او فارل با هدف کسب عنوان قهرمانی وارد این مسابقات شد. مسابقات برگزار شد.

ادامه مطلب  هواداران رونالدو کارکنان هتل اسپیناس را کتک زدن با عکس

در مسابقات فوتبال این دوره 15 تیم شرکت کردند و ایران با گل های زیادی به فینال رسید. این تیم به ترتیب پاکستان، برمه، بحرین، مالزی، کره جنوبی و عراق را برد و در بازی پایانی با یک گل تیم صهیونیستی را شکست داد.

تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات آسیایی حسرتی 21 ساله

طلای به یاد ماندنی پکن

انتظار برای کسب دومین مدال طلا تا سال 1990 ادامه داشت. در آن دوره ایران با بازیکنان مستعدی تشکیل می شد که با بدشانسی فرصت قهرمانی در جام ملت های آسیا را از دست دادند. فوتبال ایران در سال های جنگ از اقتدار همیشگی خود فاصله داشت، اما قهرمانی بازی های آسیایی پکن روحیه تعالی را به فوتبال ایران بازگرداند.

علی پروین تیم قدرتمندی متشکل از بازیکنانی چون عابدزاده، زرینچه، محرمی، پنجعلی، طهیران، ابطحی، شاهرخ و شاهین بیانی، نادر و ناصر محمدخانی، نامجموتلق و پیوس داشت.

ایران در مرحله گروهی مقابل مالزی به تساوی بدون گل دست یافت و کره شمالی را با نتیجه 2 بر یک شکست داد و صدرنشین گروه شد.

دانش آموختگان پروین در مرحله یک چهارم نهایی با یک گل مرفاوی ژاپن را شکست دادند.

ایران در نیمه نهایی بازی بسیار سختی را مقابل کره جنوبی که یکی از قوی ترین تیم های آن سال های فوتبال آسیا بود پشت سر گذاشت اما در وقت های اضافه با گل هتکاران پیروز شد و فینالیست شد.

دیدار پایانی، تکرار بازی ایران و کره شمالی در مرحله گروهی بود که در وقت قانونی و وقت اضافه با تساوی 0-0 به پایان رسید.

ستاره ایران در ضربات پنالتی عابدزاده بود که دو پنالتی بازیکنان کره شمالی را مهار کرد. زهتران، انصاری فرد، افتخاری و نامجو مطلق ضربات پنالتی دروازه حریف را به گل تبدیل کردند تا ایران قهرمانی را جشن بگیرد.

ادامه مطلب  رحمتی: برای شروع لیگ قهرمانان لحظه‌شماری می‌کردیم/ امیدوارم AFC چاره‌ای برای ویزا بیندیشد

در پایان این مسابقات پیوس با چهار گل به همراه سئو جونگ وون آقای گل شد.

قهرمانی با پورحیدری

جام ملت های آسیا 1996 شاهد ظهور نسل جدیدی در فوتبال ایران بود که پس از 20 سال انتظار توانستند به جام جهانی راه پیدا کنند. این تیم پس از حضور در جام جهانی 1998 فرانسه با روحیه بالایی راهی بازی های آسیایی بانکوک شد.

بعد از جام جهانی هدایت تیم ملی به منصور پوحیدری سپرده شد و او با تغییراتی در فهرست جام جهانی راهی بازی های آسیایی شد. مهدوی کیا، زرینچه، خاکپور، نادر محمدخانی، کریم باقری، علیرضا منصوریان، حمید استیلی، علی دایی و وحید هاشمیان بازیکنان مطرح حاضر در این مسابقات بودند که تیم ملی به ترتیب با نتیجه 2 بر 0 و 6 بر 1 در مرحله گروهی قزاقستان به برتری دست یافت. لائوس رهبر گروه شود

ایران در مرحله یک چهارم نهایی با 4 گل ازبکستان را شکست داد و دایی در آن بازی هت تریک کرد.

بازی نیمه نهایی مساوی شد اما ملی پوشان با تک گل علی موسوی به فینال رسیدند. تیم ملی در فینال کاملا از کویت پیشی گرفت و با برتری دو بر صفر به مقام قهرمانی و مدال طلا دست یافت.

موفقیت Bronco در بوسان

فرمول حضور در مسابقات فوتبال در بازی‌های آسیایی در سال 2002 تغییر کرد و مقرر شد تیم‌هایی با بازیکنان زیر 23 سال مانند المپیک شرکت کنند. البته هر تیم اجازه داشت از سه بازیکن بزرگسال در ترکیب خود استفاده کند. برونکو نسل بسیار خوبی از بازیکنان امید داشت که شامل نکونام، مبعلی، کاظمیان، نیکبخت، کعبی، نویدکیا و نصرتی و م.

ادامه مطلب  ظهور یک رقیب جدید برای حسن یزدانی و دیوید تیلور در المپیک

حتما ببینید

یحیی درمورد بیرانوند از خودش رفع مسئولیت کرد

یحیی درمورد بیرانوند از خودش رفع مسئولیت کرد

دروازه بان پرسپولیس با وجود مصدومیت اصرار دارد در دیدار امروز مقابل النصر عربستان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *