افزایش تقاضای چین برای نفت ایران از بریکس تا دیپلماسی

افزایش تقاضای چین برای نفت ایران؛ از بریکس تا دیپلماسی

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: در این مرحله طرح های همکاری با چین در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و نتیجه آن افزایش صادرات نفت به این کشور است که بازار بزرگی برای نفت خام ایران است. روغن و میعانات.

به گزارش خبرکو به نقل از ایلنا، در گزارشی که به تازگی رویترز منتشر کرده، آمده است که پالایشگاه های مستقل چینی بدون توجه به فشارهای ناشی از تحریم های آمریکا به دنبال واردات محموله های نفت خام ایران هستند.

بر اساس این گزارش؛ به دنبال تمدید کاهش عرضه نفت از سوی عربستان سعودی و روسیه و افزایش قیمت های جهانی، تمایل به خرید نفت خام ایران در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، افزایش یافته است. این درحالی است که ایران علیرغم تحریم های آمریکا، تولید و صادرات خود را افزایش داده است.

به گزارش رویترز؛ پالایشگاه های کوچک مستقل چین برای تامین تقاضای فصلی بالای نفت ایران را خریداری می کنند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری؛ داده های شرکت های مشاوره و تحلیل انرژی FGE و Vortexa نشان داد که صادرات روزانه نفت خام ایران به بالاترین سطح خود در بیش از چهار سال گذشته رسیده است.

در همین رابطه علی بختیار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با ارزیابی افزایش تقاضای نفت ایران از پالایشگاه های چین، اظهار داشت: نتیجه تعامل با چین و دیپلماسی موفق از یک سو و از سوی دیگر. الحاق ایران به برجام و گذار به تأسیس. این تعامل منجر به ایجاد اطمینان برای چینی ها برای همکاری بهتر با ایران شد و علاوه بر تعامل سیاسی، تعامل اقتصادی بالایی نیز داشت.

ادامه مطلب  اعتصاب و تجمع کارگران خودروساز آمریکا علیه غول‌های خودروسازی

وی افزود: در حال حاضر 20 میلیارد دلار همکاری اقتصادی با چین داریم و سال هاست که بحث رسیدن به 50 میلیارد دلار مبادلات اقتصادی با این کشور را داریم. این در حالی است که سطح تعامل و تبادلات اقتصادی دو کشور باید از 100 میلیارد دلار فراتر می رفت، اما به دلیل فراز و نشیب تعامل با کشورهای شرقی نتوانستیم ظرفیت همکاری را گسترش دهیم.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: در این مرحله طرح های همکاری با چین در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و نتیجه آن افزایش صادرات نفت به این کشور است که بازار بزرگی برای نفت خام ایران است. نفت و میعانات گازی و سیاسی یکی است. که ثبات نسبی برقرار شده است و می توانیم تعاملات را در بخش نفت و کالا افزایش دهیم.

وی با اشاره به گسترش بازار نفت ایران در چین خاطرنشان کرد: با تعاملات ایجاد شده می توان از بازار چین در بخش نفت و فرآورده بهره مند شد. البته علاوه بر افزایش تعاملات ایران و چین، کاهش تولید نفت عربستان و روسیه نیز عاملی برای باز شدن فضا برای ورود بیشتر نفت ایران به بازار چین بوده است، اما در مقطعی عربستان سعودی توانسته سهم بزرگی از بازار چین در حوزه نفت خام را به خود اختصاص دهد و هم اکنون با کاهش تولید بخشی از این بازار، تقاضا به سمت ایران هدایت می شود، علاوه بر این اقدامات دیپلماتیک نیز بسیار موثر است.

این کارشناس نفت و انرژی با اشاره به تاثیر پیوستن به برجام بر افزایش تقاضای نفت از ایران گفت: در حال حاضر با رشد چشمگیر برجام در یک دهه گذشته، موازنه قوا از غرب به شرق تغییر کرده است و همین امر باعث شده تا بریکس جای خود را در جهان باز کند آرام آرام پیوستن ایران به برجام می تواند زمینه را برای گسترش اقتصاد و حرکت به سمت جهش اقتصادی فراهم کند و البته مستلزم افزایش سطح تعامل با دنیا و تلاش برای خنثی سازی تحریم ها با اقدامات دیپلماتیک است. و اقدامات. ما نباید فقط به شرق نگاه کنیم و باید اقتصاد را با رویکرد جهانی توسعه دهیم

ادامه مطلب  آخرین وضعیت تحولات منطقه قفقاز در حضور مسئولان ذیربط بررسی می‌شود

حتما ببینید

عکسی پربازدید از نمازخواندن رئیسی در هواپیما

به گزارش خبرکو به نقل از اقتصاد نیوز: عکس نماز خواندن رئیس جمهور در هواپیمای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *