اگر دین را به__گونه__ای تبلیغ کردیم که مردم رویگردان شدند یعنی از حقیقت دین فاصله گرفته_ایم

اگر دین را به‌‌گونه‌‌ای تبلیغ کردیم که مردم رویگردان شدند یعنی از حقیقت دین فاصله گرفته‌ایم

سید عطاءالله مهاجرانی نوشت: اگر دین را به گونه ای تبلیغ یا ترویج کرده ایم که مردم رویگردان شوند، از گوهر دین محکم، دین آسان و حقیقت دین فاصله گرفته ایم. زیرا خوارج و داعش مصادیق بسیار افراطی جهل در فهم دین و ظلم در ادای دین و اجرای آن به روایت خودشان هستند.

“دین آسان!” عنوان یادداشت سید عطاءالله مهاجرانی به روزنامه اعتماد به این شرح است: پیامبر اسلام در تبیین دین متین به این نکته بسیار مهم و دقیق اشاره کردند که برخی با سخت گیری نسبت به خود و دیگران، دین متین را بیرون می اندازند. تعادل اخم و عصبانیت از نشانه های دینداری است. همه انسانها اهل جهنم هستند و فقط این مرد ادعا می کند که مرد نجات و بهشت ​​است.

این روش که به وضوح به عنوان یکی از مهمترین و آموزنده ترین نمونه های قرن اول تاریخ اسلام دیده ایم، خوارج هستند و مکتب و سیره آنان دلیل روشنی است بر این که ریاضت، تعصب و تندخویی می تواند باعث شود. فکر دینی و ایمان به راه کج. آشوب بکار

در عصر جدید، داعش وجه دیگری از خوارج بود و البته کم و بیش هنوز هم هستند. آیا دین به همان اندازه که خوارج و داعش ادعا می کردند، محکم و متمرکز است؟ واضح است که همه ما فریاد می زنیم. نه! یک نه بزرگ! همه ما با رویکرد خوارج و داعش مخالفیم، اما از چنین تفسیر تنگ نظرانه، ضد زندگی و ضد بشری از اسلام متنفریم. مشکل اینجاست که چنین رویکردی منحصر نبوده و نیست و محدود به سازمان های رسمی و معروفی چون خوارج و داعش نیست.

ادامه مطلب  نظارت بر قیمت‌ حمل‌ونقل با تشکیل گشت ویژه اربعین

امام محمد باقر (علیه السلام) به صراحت به جاهلیت خوارج و شیوه زندگی آنان اشاره و انتقاد کرده است. یکی از اصحاب امام رضا علیه السلام به نام بزانتی می گوید: از امام رضا پرسیدم شخصی به بازار می رود و از بازار لباس یا پوستی می خرد، نمی داند پاک است یا نه. آیا می تواند با آن نماز بخواند؟ امام رضا (علیه السلام) می فرمایند من هم به بازار می روم، با این لباس ها یا پوست ها می خرم و نماز می خوانم. امام رضا (علیه السلام) از امام محمد باقر (علیه السلام) نقل می کند که فرمودند:

«خوارج از جهل خود به ستوه آمده اند. عن الدین وساء من ذلک»

خوارج از روی نادانی بر خود سخت گرفتند، دین از آن وسیعتر است».

امام رضا در این روایت نمونه بسیار درخشانی از حضرت علی (علیه السلام) نقل کرده است. «پیروان ما در فضایی گسترده‌تر از زمین تا آسمان هستند.» گویی امام علی (ع) می‌خواهد به ما نشان دهد که دین فرصتی برای پرواز است، نه این از افراد كسى كه به دين معتقد است، سبك دل و سبك دل است و در ظاهر بر اثر رسوبات ظاهرى ندارد و در صورت گرفتار مى شود و:

مست نشوید به جام تصاویر

تا بت پرست و بت پرست شوی

بت باعث نوعی سنگینی و رکود می شود. گرایش به درون، سبکی و نرمی، نرمی و سبکی. شرک ایستادن و اسیر صورت بودن و ماندن است و توحید پرواز و رنگ خدا گرفتن است. وقتی به دعا دستان خود را به سوی آسمان بلند می کنیم و به آسمان نگاه می کنیم، نشانه همان احساس پرواز است. بیایید نگاهی کلی به دین اسلام بیندازیم تا ببینیم این دین، دین آسانی است، همان دینی که خداوند از آن خواسته است: «اللَّهُمْ یَعْلَیْکُمْ وَ لَا تَنْکُمْ بِالْأَسْلِ» (سوره بقره). آیه 185).

ادامه مطلب  چه خبر از وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان؟

اگر دین را به__گونه__ای تبلیغ کردیم که مردم رویگردان شدند یعنی از حقیقت دین فاصله گرفته_ایم

خدا برایت تسکین می خواست، نمی خواست تو دردسر بیفتی. مناسبت این آیه در مورد روزه ماه رمضان است، اگر روزه دار مریض باشد نباید روزه بگیرد. خدا نخواست مؤمن دچار مشکل شود. پیامبر اسلام که مرکز جاذبه و آفریده بزرگ او آیینه قرآن بود. همانطور که همسر پیامبر اسلام نیز از همین تعبیر استفاده می کند که «اخلاق نبی قرآن است». به همین دلیل است که پیامبر فرمود: «من بر اساس شریعت صمحه سهله مبعوث شده‌ام.» واضح‌تر و واضح‌تر از بیان پیامبر؟!

بدیهی است که اگر دین را به گونه ای رواج دهیم یا رواج دهیم که مردم رویگردان شوند، از اصل دین سخت، دین آسان و حقیقت دین فاصله گرفته ایم. زیرا خوارج و داعش مصادیق بسیار افراطی جهل در فهم دین و ظلم در ادای دین و اجرای آن به روایت خودشان هستند. اگر دیدیم مساجد خلوت است. اگر می بینیم روحانی محله یا شهر محبوب نیست، اگر می بینیم کتب دینی و مذهبی بدون پشتوانه رسمی و دولتی بازار گرمی ندارد، اینها نشانه آن است که نتوانسته ایم دین را به عنوان یک امر شایسته تبیین کنیم. ، مذهب آسان و جذاب. مرحوم علامه طباطبایی در آخرین مصاحبه خود پس از شهادت آیت الله مرتضی مطهری با اشاره به اینکه اسلام زیباست، زشتش نکنیم!

عطاءالله مهاجرانی

حتما ببینید

لوازم التحریر یک دانش آموز چقدر آب می‌خورد؟

لوازم التحریر یک دانش آموز چقدر آب می‌خورد؟

ارزان ترین خودکار بازار حدود 6000 تومان قیمت دارد اما برخی خودکارها و خودکارهای خاص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *