طرز استفاده از آب برنج برای پوست و مو

طرز استفاده از آب برنج برای پوست و مو

آبی که بعد از پختن برنج دور می اندازیم می تواند راه حل خوبی برای طیف وسیعی از مشکلات پوست و مو باشد. در بسیاری از کشورها، از جمله کره و ژاپن، این آب نشاسته ای برای مراقبت از پوست و مو استفاده می شود.

از آنجایی که می توانید به راحتی آب برنج را در خانه تهیه کنید، مقاله امروز دیجی کالا مگ را به خواص آب برنج و نحوه استفاده از آن اختصاص داده ایم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه‌ی آماده‌سازی آب برنج

روش های زیادی برای تهیه آب برنج وجود دارد که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم.

برنج خیسانده شده

  • یک فنجان برنج (حدود 100 گرم) را سریع زیر شیر آب بردارید تا تمیز شود.
  • سه فنجان آب (حدود 500 تا 700 میلی لیتر) را در یک کاسه بریزید.
  • برنج را به مدت 30 دقیقه در آب خیس کنید.
  • برنج را به آرامی مخلوط کرده و با انگشتان خود فشار دهید.
  • برنج را از صافی صاف کنید و آب آن را در یک بطری شیشه ای بریزید.
  • بطری را در یخچال قرار دهید.
  • می توانید آب برنج را به مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید و روی پوست خود بمالید.

برنج جوشانده شده

  • مثل همیشه یک فنجان برنج را در آب بجوشانید.
  • برنج را بدون دور ریختن آب آبکش کنید.
  • آب برنج را در یک بطری شیشه ای بریزید.
  • قبل از قرار دادن بطری در یخچال، اجازه دهید آب برنج کاملا خنک شود.
  • از آب برنج تهیه شده با این روش برای پوست و موهای خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از آب برنج برای پوست و مو

آب برنج را در یک بطری اسپری بریزید و پس از تمیز کردن صورت روی پوست اسپری کنید. بعد از 30 دقیقه صورت خود را با آب بشویید.

به جای اسپری آب برنج، می توانید آن را با استفاده از پنبه روی پوست بمالید و پس از 30 دقیقه با آب بشویید.

برای شستن موهایتان با آب برنج، چند قطره اسانس رزماری، اسطوخودوس یا بابونه را به یک فنجان از آن اضافه کنید.

ادامه مطلب  خواص و مضرات سرکه سیب در طب سنتی

موهای خود را با شامپو بشویید و سپس آب برنج را روی آن بریزید. بگذارید آب برنج به مدت 5 تا 20 دقیقه روی موها بماند. در این مدت موها و پوست سر را به آرامی ماساژ دهید.

در نهایت موهای خود را کاملا با آب معمولی بشویید. حداقل یک بار در هفته از آب برنج استفاده کنید تا سلامت و بافت موهای خود را بهبود ببخشید.

فواید آب برنج برای پوست

در آسیا، برنج فقط یک غذای اصلی نیست، بلکه بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت از پوست است. زنان ژاپنی و کره ای قرن هاست که از آب برنج برای حفظ سلامت و زیبایی پوست و موهای خود استفاده می کنند.

امروزه بسیاری از برندها طیف وسیعی از محصولات حاوی آب برنج را ارائه می دهند.

مطالعات زیادی در مورد فواید آب برنج برای پوست انجام نشده است. بنابراین، بیشتر فوایدی که در مورد آن گفته می شود، حاصل تجربه بشری است. با این حال، بیایید به تأثیر آب برنج بر روی پوست نگاه کنیم.

1. مزایای ضد پیری

یک مطالعه تأثیر ژل حاوی آب برنج را بر روی پوست انسان ارزیابی کرد. این مطالعه شامل 12 داوطلب بود که به مدت 28 روز از این محصول استفاده کردند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که آب برنج مملو از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند فعالیت الاستاز (آنزیمی که به الاستین پوست آسیب می رساند) را مهار کند.

بنابراین، آب برنج می تواند به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش علائم پیری کمک کند.

2. روشن شدن پوست

این مزیت آب برنج از نظر علمی ثابت نشده است، اما در کره و ژاپن، مردم از آن برای از بین بردن لکه ها و شادابی پوست خود استفاده می کنند. آب برنج حاوی آنزیم هایی است که پوست را روشن می کند.

به همین دلیل است که از آن به عنوان یک ماده فعال در صابون ها و کرم های مختلف استفاده می شود.

3. محافظت از سد محافظ پوست

هنگامی که سد طبیعی پوست آسیب می بیند، پوست شما خشک می شود و در برابر مشکلاتی مانند درماتیت آتوپیک آسیب پذیر می شود. یک مطالعه نشان داده است که نشاسته برنج می تواند به بهبود و بازگرداندن سد طبیعی پوست کمک کند.

ادامه مطلب  پرتقال برای چه کسانی مضر است؟

این امر به ویژه برای افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک مفید است. علاوه بر این، آب برنج می تواند به تسکین اگزما، بثورات پوستی و التهاب کمک کند.

طرز استفاده از آب برنج برای پوست و مو

4. تسکین آفتاب سوختگی

آب برنج پوست آفتاب سوخته را تسکین می دهد. به همین دلیل، بسیاری از مردم درمان علائم آفتاب سوختگی خفیف مانند قرمزی، التهاب و خارش را مفید می دانند.

خواص آب برنج برای مو

آب برنج فواید زیادی برای مو دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

5. تسریع رشد مو

هیچ چیز بهتر از آب برنج نمی تواند به کاهش ریزش مو و بهبود سرعت رشد کمک کند. اسیدهای آمینه موجود در آب برنج به بازسازی و رشد مو کمک می کند.

همچنین آب برنج حاوی ویتامین های B، C و E است که تاثیر مثبتی بر رشد مو دارد. بهترین روش استفاده از آب برنج این است که بعد از شستن موها را با آب برنج آبکشی کنید. این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

6. موخوره را کاهش دهید

مراقبت ناکافی و آلودگی روی سلامت مو تاثیر منفی می گذارد و منجر به وز می شود. موهای شما برای جلوگیری از موخوره به پروتئین نیاز دارند و آب برنج می تواند مقدار زیادی از این درشت مغذی را برای آن تامین کند.

برای از بین بردن موخوره، اجازه دهید آب برنج به مدت 15 تا 20 دقیقه روی موهایتان بماند سپس موهایتان را بشویید. به تدریج شاهد بهبود وضعیت موهای خود خواهید بود.

7. موها را آبکشی کنید

بعد از شامپو کردن، شستن موها با آب برنج به جای نرم کننده بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. آب برنج ساختار مو را بهبود می بخشد و حجم آن را افزایش می دهد. همچنین موهای شما را صاف می کند و آن را قوی و سالم نگه می دارد.

ادامه مطلب  مضرات خوردن پیاز در شب چیست؟

8. ترمیم موهای آسیب دیده

آب برنج اصطکاک سطحی را کاهش می دهد و خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می بخشد. همچنین حاوی کربوهیدراتی به نام اینوزیتول است که موهای آسیب دیده را ترمیم و محافظت می کند.

چیزی که آب برنج را از سایر مواد متمایز می کند اینوزیتول است که حتی پس از شستن مو در مو باقی می ماند و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

9. تقویت ریشه مو و درخشندگی

آب برنج سرشار از اسیدهای آمینه است که باعث تقویت ریشه مو، درخشندگی به مو و نرمی و ابریشمی شدن آن می شود.

اگر موهایی ابریشمی و براق می خواهید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از آب برنج به عنوان ماسک مو استفاده کنید. اجازه دهید این ماسک به مدت 20 دقیقه روی موهایتان بماند و سپس آن را بشویید.

10. درمان شوره سر

شوره سر یک تهدید جدی مو است که مانند طاعون به سر شما حمله می کند و انبوهی از پودر سفید روی لباس شما باقی می گذارد.

داشتن شوره سر نه تنها شرم آور است، بلکه می تواند منجر به خارش و سوزش شود.

آب برنج به از بین بردن شوره سر کمک می کند و استفاده منظم از آن می تواند این مشکل را به طور کامل برطرف کند. بنابراین بهتر است موهای خود را به طور مرتب با آب برنج بشویید.

11. شپش سر را از بین ببرید

اگر از شپش سر رنج می برید، نگران نباشید. آب برنج می تواند به راحتی آن را کنترل کند. نشاسته موجود در آب برنج فورا شپش ها و تخم های آنها را از بین می برد. آب برنج می تواند به خلاص شدن از شر شپش قبل از انتشار کمک کند.

12. نرم کننده مو

آب برنج یک نرم کننده مو خوب و مقرون به صرفه است. فقط کمی اسانس رزماری، اسطوخودوس یا شمعدانی به آن اضافه کنید. پس از شستن مو، محلول را به تمام قسمت های آن بمالید. بگذارید ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

حتما ببینید

مضرات خوردن پیاز در شب

مضرات خوردن پیاز در شب چیست؟

بدون شک پیاز یکی از محصولات کشاورزی است که دارای محتوای غنی از ترکیبات طبیعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *