مضرات نوشیدن آب سرد

اب یخ با بدن چه میکند؟

معمولا مردم در روزهای گرم تابستان دوست دارند آب سرد بنوشند زیرا به نظر می رسد این نوشیدنی باعث رفع تشنگی، خنک کننده و رفع تشنگی می شود اما کارشناسان معتقدند آب سرد برای بدن مضر است و به سلامتی آسیب می رساند.

یکی از دلایل مهم پرهیز از نوشیدن آب سرد این است که بر هضم غذا تأثیر می گذارد، زیرا نوشیدن آب سرد رگ های خونی را منقبض می کند و باعث اختلال در گردش خون در رگ ها می شود.

همچنین آب سرد از جذب مواد مغذی در حین هضم جلوگیری می کند. هنگامی که بدن در حال هضم غذا است و آب سرد ناگهان وارد آن می شود، انرژی زیادی برای کاهش دمای بدن مصرف می شود.

عوارض خوردن آب سرد

یبوست

آب سرد بر روند هضم تأثیر می گذارد. حتی گاهی باعث انقباض روده ها می شود که در این صورت خطر یبوست افزایش می یابد. آب سرد باعث سفت شدن غذا می شود. در این صورت عبور غذا از روده ها مشکل پیدا می کند و فرد دچار یبوست می شود; بنابراین دمای آبی که می نوشید باید با دمای اتاق یکسان باشد.

چاقی

کسانی که می خواهند وزن کم کنند نباید از آب سرد استفاده کنند، زیرا این نوشیدنی از چربی سوزی جلوگیری می کند. کارشناسان معتقدند نوشیدن آب سرد، دفع چربی را برای دستگاه گوارش بسیار دشوار می کند.

تشنگی مداوم

به احتمال بسیار زیاد این وضعیت را تجربه کرده اید که هر چقدر هم که آب سرد بنوشید باز هم احساس تشنگی می کنید و شاید حتی بیشتر. نتایج تحقیقات نشان می دهد که آب سرد باعث انقباض عروق خونی می شود. کم آبی بدن همچنین گردش خون و اکسیژن را کاهش می دهد، بنابراین آب سرد تشنگی و وضعیت بدن را بدتر می کند.

ادامه مطلب  طریقه مصرف بارهنگ برای سرفه، خواص بارهنگ برای سرفه

گلو درد

بدن انسان به طور طبیعی با ایجاد مخاط، هوای ورودی به بدن را تا زمانی که به همان دمای بدن برسد، گرم نگه می دارد. هنگامی که آب سرد می نوشید، مخاط بیشتری برای گرم نگه داشتن آب ایجاد می شود. بنابراین فرد احساس گلو درد می کند.

کاهش انرژی در طول زمان

شاید وقتی آب سرد می نوشید احساس تازگی و طراوت می کنید، اما به مرور زمان احساس خستگی می کنید و انرژی کمتری پیدا می کنید زیرا بدن از انرژی خود استفاده می کند تا آب را در همان دمای بدن نگه دارد. این در دراز مدت منجر به کاهش انرژی بدن می شود.

مضرات نوشیدن آب سرد

کاهش ضربان قلب

نوشیدن آب سرد ضربان قلب را کاهش می دهد و همچنین “عصب واگ” را تحریک می کند، عصب کنترل کننده اعمال غیر ارادی بدن که تحت تاثیر دمای پایین قرار می گیرد و نوشیدن آب سرد مستقیما بر این عصب تاثیر می گذارد و در نتیجه ضربان قلب را کاهش می دهد. قلب

ایجاد شوک به بدن

یکی از مضرات نوشیدن آب سرد در بین ورزشکاران ضربه زدن به بدن است. افراد پس از ورزش یا انجام فعالیت های شدید برای خنک کردن بدن و رفع تشنگی آب سرد می نوشند.

کارشناسان گفته اند نوشیدن آب سرد بعد از ورزش و فعالیت برای سلامتی مضر است زیرا بدن پس از انجام فعالیت های سنگین گرم است و زمانی که آب سرد می نوشید، اختلاف دمای ایجاد شده بر روند گوارش بدن تاثیر می گذارد و حتی ممکن است فرد دچار معده درد شود.

ادامه مطلب  طرز استفاده از آب برنج برای پوست و مو

سایر عوارض نوشیدن آب سرد

نوشیدن آب سرد می تواند علائم میگرن را بدتر کند یا میزان اکسیژن ارسالی به مغز را کاهش دهد. این وضعیت می تواند باعث سرگیجه فرد و آسیب به سلول های مغز شود.

علاوه بر این، آب سرد اثرات منفی بر قلب و عروق خونی دارد، بنابراین نوشیدن آب سرد بلافاصله بعد از یک وعده غذایی بزرگ می تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد.

آب سرد سطح مواد مغذی را در بدن کاهش می دهد و در نتیجه بدن را مستعد آسیب ها و سایر بیماری های مزمن می کند.

حتما ببینید

مضرات خوردن پیاز در شب

مضرات خوردن پیاز در شب چیست؟

بدون شک پیاز یکی از محصولات کشاورزی است که دارای محتوای غنی از ترکیبات طبیعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *