نگهداری سیب زمینی به چه باید صورت باشد؟

روش نگهداری سیب زمینی در منزل

سیب زمینی یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در سبد غذایی خانواده های ایرانی است. این محصول غذایی طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل اغلب بیش از نیاز روزانه خریداری می شود.

بنابراین نگهداری آن در منزل و همچنین نگهداری طولانی مدت پیاز نیازمند تکنیک های خاصی است. نحوه نگهداری سیب زمینی در حفظ سلامت آنها بسیار مهم است. به همین دلیل در این مقاله با نحوه صحیح نگهداری این غذا آشنا می شویم.

نحوه نگهداری سیب زمینی در خانه

بهترین روش برای نگهداری سیب زمینی

هر ماده غذایی باید در جای خنک با دمای پایین نگهداری شود تا سالم بماند. سیب زمینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نگهداری آن در جای خشک و خنک عمر آن را افزایش می دهد.

بنابراین دمای نگهداری بسیار مهم است. بنابراین قرار دادن سیب زمینی در دمای بین 6 تا 10 درجه سانتیگراد امکان نگهداری آنها را برای ماهها فراهم می کند.

در این دما سیب زمینی ها به آرامی خراب و پوسیده می شوند. انبارها، زیرزمین ها یا سوله ها نیز در همین محدوده دمایی قرار دارند. با قرار دادن سیب زمینی ها در این محل از جوانه زدن آن ها جلوگیری می کنید.

سیب زمینی های جوانه زده بیشتر از سایرین در معرض پوسیدگی هستند. همچنین قرار دادن این محصول غذایی در دمای ذکر شده می تواند در اکثر موارد ویتامین C موجود در آن را حفظ کند.

قرار دادن سیب زمینی در یک مکان تاریک

بهتر است سیب زمینی را در مکانی تاریک و دور از نور نگهداری کنید. این روش ماندگاری این ماده غذایی را افزایش می دهد. قرار گرفتن سیب زمینی در معرض نور خورشید یا نور فلورسنت ماده ای به نام کلروفیل ایجاد می کند که پوست سیب زمینی را سبز رنگ می کند.

ادامه مطلب  نگهداری کاهو شسته شده در یخچال

علاوه بر این، نور خورشید می تواند ماده ای سمی به نام سولانین در سیب زمینی ایجاد کند. برای پوشاندن روی سیب زمینی ها می توانید از یک پارچه تیره استفاده کنید.

نگهداری سیب زمینی به چه باید صورت باشد؟

سیب زمینی را از سایر مواد غذایی جدا کنید

یکی از راه های نگهداری سیب زمینی این است که آنها را جداگانه نگهداری کنید. سیب زمینی و پیاز را هرگز نباید کنار هم قرار دهید. زیرا این کار باعث جوانه زدن سیب زمینی می شود.

بر اساس تحقیقات، گازهای آزاد شده توسط برخی غذاها یا سبزیجات مانند پیاز می تواند روند جوانه زنی را در سیب زمینی تسریع کند.

نحوه نگهداری سیب زمینی بدون یخچال

اگرچه سیب زمینی ها در محیط های سرد و خشک ماندگاری بیشتری خواهند داشت، اما توصیه نمی شود آن ها را در یخچال قرار دهید یا منجمد کنید. زیرا سرمای زیاد باعث می شود نشاسته موجود در سیب زمینی به قند تبدیل شود.

این فرآیند باعث شیرین شدن سیب زمینی می شود. به همین دلیل نگهداری سیب زمینی در دمای خیلی پایین درست نیست.

البته سیب زمینی پخته را می توان در یخچال یا فریزر نگهداری کرد. اما بهتر است آنها را در ظرف بدون درب یا در کیسه های کاغذی قرار دهید. این روش علاوه بر ایجاد جریان هوا، از تجمع رطوبت نیز جلوگیری می کند.

اگر جریان هوا وجود نداشته باشد، رطوبت ایجاد شده می تواند محیطی را برای رشد قارچ و کپک فراهم کند.

زمان مناسب برای شستن سیب زمینی

یکی از راه های نگهداری سیب زمینی، قرار دادن آنها در انبار است. زمانی که سیب زمینی ها در انبار نگهداری می شوند، باید مقداری خاک روی آنها باشد. هرگز سیب زمینی را در زمان نگهداری نشویید.

ادامه مطلب  چطور از سیاه شدن آب سیب جلوگیری کنیم؟

این باعث افزایش رطوبت آن می شود. افزایش رطوبت همچنین منجر به رشد قارچ ها و باکتری ها می شود. سیب زمینی را فقط در زمان مصرف باید شست.

چگونه سیب زمینی سالم را بشناسیم؟

سیب زمینی سالم می تواند بیشتر دوام بیاورد. به همین دلیل هنگام خرید سیب زمینی و انتخاب بهترین و سالم ترین آن باید به نکاتی توجه کرد. سیب زمینی سالم سفت است.

همچنین رنگ پوست آنها روشن است. سیب زمینی های نرم مستعد جوانه زدن و پوسیدگی هستند. بنابراین آنها نباید انتخاب شوند.

سطح سیب زمینی سالم صاف و صیقلی است و زبری و سوراخ ندارد. سیب زمینی ها را با احتیاط برگردانید. کسانی که کبودی یا رنگ سبز دارند را نباید خرید.

گاهی اوقات سیب زمینی در هنگام برداشت یا حمل و نقل آسیب می بیند.

این کوبیدن می تواند سرعت فساد سیب زمینی ها را افزایش دهد. خرید سیب زمینی جوانه زده نیز ممنوع است. جوانه زنی اولین مرحله پوسیدگی است. پس از خرید این سیب زمینی ها خودداری کنید.

منبع: چی شی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *