وقتی که ژابی آلونسو یک تیم آشفته را متحول می کند

وقتی که ژابی آلونسو یک تیم آشفته را متحول می کند

بایرلورکوزن از یک تیم پر هرج و مرج به یک تیم متحول شده تحت رهبری چاپی آلونسو تبدیل شده است.

به گزارش خبرکو به نقل از ایلنا، چند هفته پیش ویدئویی از تمرین بایرلورکوزن منتشر شد. ژابی آلونسو در این کلیپ یک دقیقه ای تیمش را متهم می کند که از دستورات او در مورد کنترل توپ پیروی نمی کند و حتی این مربی 41 ساله توپ را در اطراف زمین حمل می کند و از عملکرد تیمش ابراز ناراحتی می کند. اینگونه بود که او بایر را متحول کرد. کمتر از یک سال پیش به آلونسو اختیارات نسبتا زیادی برای ساختن تیم داده شد و او با توانایی مدیریتی خود این کار را به درستی انجام داده است. در این مدت تقریبا 12 ماهه، لورکوزن به جدی ترین رقیب بایرن مونیخ در رقابت های بوندسلیگا تبدیل شده است، تیمش جمعه شب با تساوی 2-2 بایرن مونیخ را در زمین حریف متوقف کرد. علاوه بر این او در لیگ اروپا نیز عملکرد فوق العاده ای داشت. کارلو آنچلوتی قرار است تابستان آینده رئال مادرید را ترک کند و هافبک سابق سرخپوشان به عنوان سرمربی آینده این باشگاه مطرح می شود.

تیم آشفته

باخت به بایرن باعث شد جراردو سیوانه، سلف آلونسو کار خود را از دست بدهد. تیم او شروع ضعیفی در لیگ داشت و از 8 بازی اول خود فقط یک برد کسب کرد. امید می رفت که برد مقابل بایرن شرایط را حل کند، اما بایرن در نیمه اول سه گل به ثمر رساند و سیوانچ یک هفته بعد اخراج شد. 24 ساعت برای عملکرد آلونسو کافی بود.

توقعات کم بود آلونسو تنها یک تجربه مربیگری داشت و هدایت تیم B رئال سوسیداد در دسته دوم اسپانیا را بر عهده داشت. این مربی کم تجربه، اما مشهور بود و هیچ کس انتظار نداشت که او در باشگاهی با انگیزه اروپایی به موفقیت سریع دست یابد. اما آلونسو که در دوران حضورش تحت هدایت رافائل بنیتز، پپ گواردیولا، ژوزه مورینیو و هافبک کارلو آنچلوتی به طرز باورنکردنی تاثیرگذار بود، خیلی زود از انتظارات فراتر رفت. در بازی اول مقابل شالکه 4 گل در موقعیت اول به ثمر رسید اما در ادامه فصل نتایج بالا و پایین بود. برد مقابل اونیون برلین و کولن و تساوی 2-2 مقابل اتلتیکو مادرید در لیگ قهرمانان اروپا نشان داد که لورکوزن تفاوت زیادی با گذشته دارد.

ادامه مطلب  رونمایی از پوستر النصر مقابل پرسپولیس/ رونالدو و لشکرش در مسیر تهران + عکس

موسی دیابی با استعداد راه خود را پیدا کرد و با وینگری پویا مانند جرمی فریمپونگ، لورکوزن به تیم خطرناکی در ضد حمله تبدیل شد. این پیشرفت در انتهای زمین بیشتر محسوس بود و تیمی که زیر نظر سیوانه بیش از دو گل در هر بازی دریافت می کرد با دفاع سه نفره بسیار پایدارتر شد.

در بهار شکوفا می شود

نیمه دوم فصل قبل برای لورکوزن عالی بود. آنها نتوانستند از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا عبور کنند، اما در تورنمنت های داخلی و اروپایی به عنوان غول راه یافتند که با پیروزی مقابل موناکو در ضربات پنالتی آغاز شد.

بازگشت فلورین ویرتز، بازیساز مستعد این تیم از مصدومیت شدید زانو، در برد 3-2 مقابل نماینده فرانسه که یک گل به ثمر رساند و دو گل دیگر درگیر شد، قابل توجه بود. آنها سپس با 4 گل تیم سنت گالوای بلژیک را شگفت زده کردند و علیرغم حذف توسط رم مورینیو در نیمه نهایی، نشان دادند که می توانند دوباره رقیبی قدرتمند در اروپا باشند.

وقتی که ژابی آلونسو یک تیم آشفته را متحول می کند

در مسابقات داخلی هم بهتر بودند. بایرن زمانی که در آوریل به لورکوزن رفت در فرم خوبی بود. پنج روز پس از حذف پاری سن ژرمن از لیگ قهرمانان اروپا، با وجود اینکه بروسیا دورتموند صدرنشین جدول بود، بایرن کنترل را در اختیار داشت. با این حال، این بازی فصل بایرن را به هم ریخت و با شکست 2-1 مقابل بایرن، آنها تا آخرین روز برای کسب دهمین قهرمانی متوالی خود در لیگ جنگیدند. اولین برد مقابل بایرن در چهار سال اخیر نشان داد که لورکوزن آلونسو تیم قابل احترامی است. آنها در پایان فصل سقوط کردند، اما تیمی که در معرض خطر سقوط قرار داشت در رده ششم قرار گرفت.

ادامه مطلب  ناراحتی آلگری از غیبت یوونتوس در لیگ قهرمانان اروپا

کوچ از آلمان

داستان با آلونسو شروع و به پایان می رسد. او کنترل تیم را در دست گرفت و از تمام توانش استفاده کرد. گاهی اوقات یک مربی با اقتدار خود تیم را به جلو هدایت می کند، اما به دلیل تصمیم گیری ضعیف و ظلم، نتوانسته است آن را از سر بگذراند که قبلاً برای مورینیو، آنتونیو کونته و آرسن ونگر اتفاق افتاده بود. به نظر می رسد آلونسو تعادل را برقرار کرده است. او تیمی را در دست گرفت که در حال مبارزه بود، آن را بهبود بخشید و خود را با نقص ها وفق داد. خریدهای آنها عالی نیست و در حد مدعیان قهرمانی نیست، اما سرمایه گذاری هوشمندانه تیم را رقابتی کرده است. این خبر خوبی برای لورکوزن است، اما مشکل اینجاست که اگر موفقیت های او ادامه پیدا کند، آلونسو برای مدت طولانی حضور نخواهد داشت. او تا سال 2026 قرارداد امضا کرده است و خیلی ها به این موضوع اشاره می کنند که این همان سالی است که قرارداد یورگن کلوپ با لیورپول به پایان می رسد. اما احتمال بیشتری وجود دارد که او به رئال مادرید برود که خود را برای جدایی از کارلتو آماده می کند. او به تاتنهام پاسخ منفی داد اما شاید در مقابل پیشنهادات بزرگتر مقاومت نکند. شاید لورکوزن نتواند بایرن را در رقابت های قهرمانی بوندس لیگا از سلطنت خلع کند، اما ادامه موفقیت آن ها را در جمع مدعیان قرار خواهد داد. البته، این مستلزم ماندن آلونسو است، اگر او برود ممکن است مدت زیادی دوام نیاورد.

تغییرات تاکتیکی هوشمندانه

توجه اروپا به این تیم جلب شد. تابستان گذشته صحبت‌های زیادی در مورد احتمال جدایی آلونسو مطرح شد، تاتنهام او را می‌خواست، اما در نهایت آنها به آنگه پستکواغلو رضایت دادند. در همان زمان بهترین بازیکن تیم رفت و استون ویلا 60 میلیون یورو برای دیابی پرداخت کرد. منچستریونایتد و منچسترسیتی به ترتیب فریمپونگ و ویرتس را می‌خواهند و لیورپول در تلاش برای جذب این مدافع میانی، پیر هینکاپه را در نظر گرفته است.

ادامه مطلب  یحیی درمورد بیرانوند از خودش رفع مسئولیت کرد

آلونسو و ویرز، هینکاپه و فریمپونگ ماندند، اما تیم نیاز به تقویت داشت و گرانیت ژاکا، ناتانیل تلا، جوسیپ استانیسیچ، ویکتور بونیفایس، یوناس هافمن و الکس گریمالدو اضافه شدند. مربی نیز سیستم خود را تطبیق می دهد. ژاکا در میانه میدان در کنار اکسکوئیل پالاسیوس و ویرتس به همراه هافمن به عنوان شماره 10 برای پر کردن جای خالی دیابی مستقر شدند. کراس بازی در دستور کار نبود و آلونسو ترجیح داد از بهترین بازیکنان هجومی خود برای حمایت از تنها مهاجم استفاده کند. سیستم جدید 1-2-4-3 به خوبی نقاط قوت تیم را تکمیل می کرد، در حالی که قدرت دفاعی نقش مهمی داشت. نتیجه سه برد متوالی است تا فصل را با 11 گل شروع کنیم.

یک مهاجم برجسته

اما شاید پدیده واقعی بازیکنی بود که برای خط حمله به دست آوردند. پس از درخشش در نیجریه، Boniface دو سال اول خود را در اروپا با آسیب دیدگی گذراند. او فقط دو سال پیش بازیکن سابق بودوگلیمت شد و تا پایان فصل گذشته کمتر از 100 بازی در اروپا انجام داده بود. فصل گذشته او 7 گل و 7 پاس گل برای اونیون سنت ژیل به ثمر رساند و این باعث شد لورکوزن 20 میلیون یورو برای او بپردازد. این بازیکن 22 ساله در سه برد اول لورکوزن 4 گل به ثمر رساند و دو پاس گل داد تا انتظارات را برآورده کند و به تیمش کمک کند تا در این فصل به مدعی بوندسلیگا تبدیل شود.

حتما ببینید

یحیی درمورد بیرانوند از خودش رفع مسئولیت کرد

یحیی درمورد بیرانوند از خودش رفع مسئولیت کرد

دروازه بان پرسپولیس با وجود مصدومیت اصرار دارد در دیدار امروز مقابل النصر عربستان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *