به خواسته های فرزند خود چگونه پاسخ دهیم؟

نحوه برخورد با خواسته های کودک

بچه ها مدام درخواست های مختلفی دارند، «می توانم با تبلتم بازی کنم؟»، «می توانم کیک بپزم» و درخواست های مشابهی که برخی از آنها به راحتی قابل انجام است.

اما برخی از درخواست‌های کودک غیرقابل قبول است، مثلاً وقتی می‌خواهد کیک بپزد رعایت نکات ایمنی و نظافت باعث می‌شود از پذیرش درخواست او خودداری کنیم.

وقتی فرزندتان چیزی از شما می‌خواهد، مهم نیست چه پاسخی می‌دهید، این فرصتی است برای یادگیری برقراری ارتباط مؤثر و مدیریت احساسات.

در ادامه این مقاله همه چیز را در مورد نحوه برخورد با خواسته های کودکان توضیح خواهیم داد.

چگونه با خواسته های کودکان برخورد کنیم؟

هنگام پرسیدن از کودک، قبل از هر پاسخ مثبت یا منفی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1- اولین پاسخ خود را بر اساس درخواست کودک تنظیم کنید:

اگر فرزندتان مودبانه درخواست کرد، او را به خاطر رفتار خوبش تحسین کنید. این به او یاد می دهد که اگر اخلاق خوبی داشته باشد، حتی اگر درخواستش را رد کنید، همیشه به او توجه خواهید کرد.

اگر رفتار کودک گستاخانه و همراه با لجبازی، تقاضا یا تهدید بوده است، به او بگویید که برای شنیدن حرف هایش باید مودب باشد.

به عنوان مثال، می توانید بگویید: “پسرم، لطفا با صدای آهسته صحبت کن” یا “در صورت امکان لحن خود را تغییر بده”.

2- گوش کن

چند دقیقه وقت بگذارید تا بفهمید کودک از شما چه می خواهد. اگر به او نشان دهید که شنیده اید و متوجه شده اید، احتمال اینکه پاسخ شما را بپذیرد بسیار بیشتر است.

حتی اگر قصد موافقت با درخواست او را ندارید، با او همدردی کنید، به عنوان مثال. “می توانم بفهمم چرا این را دوست داری، چقدر جالب است.”

ادامه مطلب  چگونه پدر خوبی باشیم؟

3- مکث کنید و تصمیم بگیرید

از نظر نحوه برخورد با درخواست های کودک، مکث کوتاه به شما این امکان را می دهد که به درخواست کودک فکر کنید. همچنین به کودک این پیام را می دهد که درخواست او را از دست نداده اید.

از خود بپرسید، “آیا باید بگویم نه، یا می توانم بپذیرم؟ اگر این کار را نکنم، آیا دلایل کافی برای رد کردن او دارم؟”

در بیشتر موارد امکان پذیرفتن درخواست کودک و دادن پاسخ مثبت وجود دارد. در غیر این صورت با کودک صحبت کنید و راه حلی بیابید که برای هر دوی شما قابل قبول باشد.

در هر صورت، پاسخ‌های واضح و صادقانه شما به فرزندتان کمک می‌کند تا بهترین راه را برای پرسیدن بیاموزد.

به خواسته های فرزند خود چگونه پاسخ دهیم؟

نحوه برخورد با درخواست های کودکان، در مواقع لزوم «نه» بگویید

نه گفتن آسان نیست زیرا نمی خواهید کودک را ناراحت کنید. اما گاهی اوقات بچه ها نمی توانند به آنچه می خواهند برسند، در چنین مواردی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

• ابتدا دلیل خود را بیان کنید. اگر تصمیم گرفته اید که نه بگویید، ابتدا دلیل را بیان کنید.

این به کودک کمک می کند تصمیم شما را درک کند. اگر پاسخ منفی شما باعث می شود کودک احساس ناامیدی کند، دلیل آن را نمی پذیرد.

مثلاً «حالا چون وقت نداریم نمی توانیم چرخ فلک را سوار شویم، دفعه بعد حتماً سوار آن می شویم».

• به تصمیم خود پایبند باشید. اگر نظر خود را تغییر دهید، کودک می‌آموزد که هیچ چیز قطعی نیست و ممکن است برای تغییر وضعیت با شما بحث کند.

ادامه مطلب  چگونه نامادری خوبی باشیم؟

اگر رفتار بد و لجبازی فرزندتان نظر شما را تغییر دهد، او می‌آموزد که همیشه می‌تواند به آنچه می‌خواهد برسد.

• اگر می توانید جایگزینی را وارد کنید. به عنوان مثال: “من نمی توانم این را برای شما بخرم زیرا بسیار گران است. بیا بریم خونه با هم یه غذای خوشمزه درست کنیم.»

• به فرزندتان بازخورد سازنده بدهید. اگر کودک پاسخ منفی را پذیرفت، او را تحسین کنید. مثلاً «خیلی دوست داشتم که حرفم را قبول کردی» یا «همکاری شما با من فوق العاده بود».

توانایی پذیرش بازخورد منفی یک مهارت اجتماعی و عاطفی مهم است. این در واقع به کودک کمک می کند تا خودتنظیمی و مدیریت ناامیدی را بیاموزد. نه گفتن به فرزندتان نشان می دهد که چه زمانی و چگونه قاطعیت داشته باشد.

نحوه برخورد با درخواست های کودکان با کاهش نیاز به نه گفتن.

یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به فرزندتان این است که نه گفتن را بیاموزد. وقتی فقط برای تصمیماتی که واقعا مهم هستند به او پاسخ منفی می دهید، کودک آن را جدی می گیرد. بیایید ببینیم چگونه به کودک کمتر پاسخ منفی بدهیم:

• قوانین تنظیم کنید. به عنوان مثال، قبل از رفتن به بازار، به فرزندتان بگویید که چرا به خرید می روید، چه انتظاراتی دارید و بر اساس چه معیارهایی می توانید خواسته های او را برآورده کنید. به این ترتیب از تعداد «نه گفتن» کاسته می شود.

به عنوان مثال: “وقتی از خرید برمی گردیم، یک غذای خوب می خوریم” یا “لطفا وقتی به خرید می رویم از من چیزی نپرس.”

• اگر می توانید به درخواست او بله بگویید. به عنوان مثال، “خوب، پس از مدرسه دوست شما می تواند تا زمانی که پدرش به او اجازه دهد.”

ادامه مطلب  چگونه نامادری خوبی باشیم؟

• به جای نه گفتن صحبت کنید. فقط در صورتی با فرزندتان صحبت کنید که او مایل به مذاکره و سازش باشد. به عنوان مثال، “ما امروز نمی توانیم به پارک برویم، اما فردا می توانیم.”

کودکان بر اساس تجربیات گذشته خود می توانند پیش بینی کنند که والدین چه درخواست هایی را رد می کنند و چه درخواست هایی را می پذیرند.

این به این معنی است که آنها به احتمال زیاد پیروی می کنند و شما باید بدانید که چه زمانی درخواست های آنها را بپذیرید و در تصمیمی که می گیرید قاطع باشید.

نحوه برخورد با درخواست های کودکان، درخواست در سنین مختلف

خردسالان اغلب آنچه را که می خواهند به روش های ساده بیان می کنند. آنها ممکن است سر و صدا کنند یا با دستان خود آنچه را که می خواهند نشان دهند.

اما وقتی «نه» می شنوند، نمی توانند ناامید شوند، زیرا مهارت های خودتنظیمی و مهارت های زبانی آنها هنوز به طور کامل توسعه نیافته است، در چنین شرایطی سرسخت می شوند.

در سنین مدرسه، کودکان مهارت های زبانی بیشتری دارند که می توانند از آنها برای سازش و مذاکره استفاده کنند. از حدود هشت سالگی، انتظار می رود که بتوانید به طور قاطعانه با او در مورد پاسخ های مثبت یا منفی خود بحث کنید.

وقتی به فرزند دانش‌آموز خود پاسخ منفی می‌دهید، او نیز ناامید می‌شود، اما در مقایسه با بچه‌های کوچکتر، کمتر لجبازی و کج خلقی نشان می‌دهد، زیرا به مهارت خودتنظیمی مسلط است و می‌تواند دلیل آن را بفهمد.

منبع: نی نی پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *