روش های درمان آفتاب سوختگی

درمان خانگی آفتاب سوختگی و تیرگی پوست

آفتاب سوختگی در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا اشعه ماوراء بنفش از منابع مصنوعی رخ می دهد. درمان خانگی آفتاب سوختگی معمولاً برای سوختگی درجه یک و دو امکان پذیر است.

آفتاب سوختگی درجه سه بسیار نادر است، اما نیاز به درمان فوری دارد. آفتاب سوختگی می تواند باعث پیری زودرس پوست و سرطان پوست شود.

شما می توانید با انجام اقداماتی برای محافظت از پوست خود، خطر آفتاب سوختگی خود را کاهش دهید. همچنین اگر از این مشکل رنج می برید، می توانید با درمان های خانگی آفتاب سوختگی مشکل را حل کنید.

در این مقاله ابتدا کمی در مورد این مشکل، علائم و عوارض آن صحبت می کنیم و سپس به درمان خانگی آفتاب سوختگی می پردازیم.

آفتاب سوختگی چیست و چگونه ایجاد می شود؟

آفتاب سوختگی نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا موارد مشابه (مانند تخت های برنزه کننده یا سایر منابع UV) است. این عارضه در تابستان که تابش نور خورشید قوی تر از همیشه است، شایع تر است.

هنگامی که اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست می رسد، به سلول های پوست آسیب می رساند و باعث جهش در DNA آنها می شود.

بدن ما مکانیسم های شگفت انگیز زیادی برای جلوگیری و حتی اصلاح این جهش ها دارد. اما اگر سلول های پوست بیش از ظرفیت خود در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرند، آسیب می تواند برگشت ناپذیر باشد و سلول ها می میرند.

رگ های خونی برای افزایش جریان خون گشاد می شوند و سلول های ایمنی را به پوست می آورند تا به رفع مشکل کمک کنند. همه اینها باعث قرمزی، تورم و التهاب می شود که ما آن را آفتاب سوختگی می نامیم.

آفتاب سوختگی در نهایت بهبود می یابد، اما برخی از سلول های جهش یافته زنده می مانند و در نهایت می توانند سرطانی شوند.

انواع آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی بر اساس شدت آسیب پوست طبقه بندی می شود. دو نوع رایج آفتاب سوختگی عبارتند از:

آفتاب سوختگی درجه یک: در این نوع عارضه فقط به لایه بیرونی پوست آسیب وارد می شود. این نوع سوختگی معمولاً طی چند روز تا یک هفته بدون نیاز به درمان بهبود می یابد. با این حال، درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی می تواند کمک کند.

 

آفتاب سوختگی درجه دوم: آسیب ناشی از اشعه خورشید به لایه داخلی پوست که درم نام دارد می رسد. این آسیب می تواند باعث ایجاد تاول شود. در این حالت ممکن است هفته ها طول بکشد تا مشکل پوستی بهبود یابد و درمان توسط پزشک آفتاب سوختگی ضروری باشد.

در موارد بسیار نادر، برخی ممکن است دچار آفتاب سوختگی درجه سه شوند که نیاز به درمان اورژانسی دارد. این نوع آفتاب سوختگی:

به تمام لایه های پوست آسیب جدی وارد می کند (پوست دارای سه لایه است) و حتی لایه چربی زیر پوست را نیز شامل می شود.
می تواند پایانه های عصبی را از بین ببرد و به همین دلیل احساس پوست مشکل ساز می شود.
برخی از داروها افراد را نسبت به اشعه ماوراء بنفش خورشید یا منابع مصنوعی حساس تر می کنند و به ندرت می توانند منجر به آفتاب سوختگی درجه سه شوند.

ادامه مطلب  شستن مو با تاید خوب یا بد؟

این چیزی است که وقتی برای ساعات طولانی در مناطق گرمسیری زیر آفتاب ظهر می خوابید، اتفاق می افتد. اما معمولا سوختگی درجه سه در اثر آتش سوزی یا مواد شیمیایی ایجاد می شود.

علائم آفتاب سوختگی

علائم خفیف آفتاب سوختگی شامل قرمزی و درد پوست است. اگر می خواهید بدانید این نوع آفتاب سوختگی چند روز بهبود می یابد، باید بگوییم که بعد از حدود 4-7 روز پوست پوست کنده می شود و بعد از چند روز خوب می شود.

علائم شدید آفتاب سوختگی مسمومیت با نور خورشید نامیده می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سوزش و تاول زدن پوست
  • از دست‌دادن مایعات (کم‌آبی)
  • عدم تعادل الکترولیت
  • عفونت

روش های درمان آفتاب سوختگی

پیشگیری از آفتاب سوختگی

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لازم است موارد زیر را در پیش بگیرید:

  • از آفتاب دوری کنید.
  • پوست خود را بپوشانید.
  • از عینک محافظ استفاده کنید.
  • هنگام قرارگرفتن در معرض نور خورشید (حتی اگر هوا ابری باشد) از SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) ۳۰ یا بالاتر استفاده کنید.
  • از سولاریوم خودداری کنید.

10 درمان خانگی موثر و آسان برای آفتاب سوختگی
زمانی که آفتاب سوختگی خفیف یا متوسط ​​باشد، درمان خانگی آفتاب سوختگی گردن، درمان خانگی آفتاب سوختگی بدن، درمان خانگی آفتاب سوختگی صورت، درمان خانگی آفتاب سوختگی دست و درمان خانگی آفتاب سوختگی کل بدن می تواند به طور کامل انجام شود. و معمولاً نیازی به درمان دارویی یا اضافی نیست. اما درمان خانگی آفتاب سوختگی شدید معمولاً نیاز به مشاوره با متخصص پوست دارد و در کنار آن نیاز به اقدامات پزشکی و گاهی بستری شدن در بیمارستان نیز وجود دارد.

برخی از درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی به شرح زیر است:

1. آلوئه ورا برای درمان خانگی آفتاب سوختگی

آلوئه ورا می تواند به درمان آفتاب سوختگی و سوختگی های جزئی کمک کند و در عین حال پوست را آبرسانی کند تا از پوسته پوسته شدن جلوگیری کند. محتوای بالای آب و وجود مولکول های قند در این گیاه از پوست محافظت و آبرسانی می کند.

آلوئه ورا همچنین حاوی آلوئین است که یک عامل ضد التهابی عالی در نظر گرفته می شود. برای استفاده از این گیاه به عنوان درمانی برای آفتاب سوختگی بعد از شنا یا سایر شرایط مرتبط، کافی است محتویات برگ را استخراج کرده و به آن ناحیه بمالید. می توانید از ژل و پماد آلوئه ورا نیز استفاده کنید. سه تا چهار بار در روز آن را روی نواحی آسیب دیده بمالید.

2. کمپرس سرد برای رفع آفتاب سوختگی پوست

قرار دادن کمپرس سرد روی پوست آفتاب سوخته به مدت 10 دقیقه چندین بار در روز می تواند به تسکین احساس سوزش کمک کند.

ادامه مطلب  قرص فولیک اسید برای ریزش مو

برای تهیه کمپرس سرد، یک دستمال تمیز را در آب خنک خیس کنید، سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده نگه دارید. می توانید از یخ نیز استفاده کنید، اما آن را در حوله بپیچید و مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

3. کرم آنتی اکسیدان موضعی برای سوزش و قرمزی در آفتاب سوختگی

وقتی نوبت به کاهش سوزش و قرمزی پوست می‌رسد، یک درمان موضعی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های تسکین‌دهنده پوست مانند ویتامین E و ویتامین C مفید است. آنتی اکسیدان ها می توانند به بازسازی سلول های پوست پس از سوختگی کمک کنند.

4. دوش آب سرد موثرترین درمان خانگی برای آفتاب سوختگی است

بعد از یک روز زیر نور آفتاب، ایستادن زیر آب خنک یا سرد یک راه ساده اما موثر برای درمان آفتاب سوختگی است. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD)، دوش آب سرد مکرر می تواند سوزش را کاهش دهد و به کاهش درد ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند.

5. بلغور جو دوسر برای درمان خانگی آفتاب سوختگی

بلغور جو دوسر را می‌توانید به عنوان یک ماده اصلی در چندین محصول مراقبت از پوست، از لوسیون‌ها و صابون‌ها گرفته تا ماسک‌ها و اسکراب‌ها پیدا کنید.

بر اساس تحقیقات، بلغور جو دوسر کلوئیدی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند خشکی را بهبود بخشد و شدت خارش را در شرایط مختلف پوست از جمله سوختگی کاهش دهد.

علاوه بر این در طب سنتی جو یک سر مرطوب است که می تواند با آفتاب سوختگی مبارزه کند.

6. چای سبز برای تسکین درد و درمان آفتاب سوختگی پوست

پلی فنول های موجود در چای سبز می تواند به تسکین پوست آفتاب سوخته کمک کند. چند کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کنید و روی پوست بمالید.

7. جوش شیرین برای خنک کردن ناحیه آفتاب سوخته

این درمان خانگی می تواند به خنک شدن پوست و کاهش قرمزی کمک کند. 60 گرم جوش شیرین را به آب سرد یا ولرم اضافه کنید. حداقل 15 دقیقه در وان غوطه ور شوید.

8. روغن های ضروری و گیاهی برای آفتاب سوختگی

روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس می‌توانند به تسکین احساس سوزش ناشی از آفتاب سوختگی کمک کنند. تحقیقات در مورد اثربخشی آنها محدود است، اما روغن های مرطوب کننده مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل می توانند به آبرسانی پوست کمک کنند.

همانطور که در انتهای مقاله خواهید دید، بسیاری از این روغن ها در طب سنتی برای درمان آفتاب سوختگی تجویز می شوند.

9. درمان خانگی آفتاب سوختگی با عسل

عسل به دلیل داشتن خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدانی، ضد ویروسی و ضد التهابی برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید است.

10. درمان خانگی آفتاب سوختگی با ما

ماست پوست را خنک می کند و از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است. برای تسکین آن می توانید آن را روی پوست سوخته بمالید. همچنین می توانید آن را با خیار یا سدر مخلوط کنید تا پوستتان بیشتر خنک شود.

ادامه مطلب  تراشیدن موی سر خانم ها مو را پرپشت می کند؟

رفع تیرگی پوست ناشی از آفتاب سوختگی

صرف نظر از سرطان زا بودن آفتاب سوختگی، این عارضه در نهایت بهبود می یابد. اما می تواند بماند. لیزر می تواند به درمان آفتاب سوختگی های قدیمی کمک کند. همچنین می تواند لکه هایی را که در اثر نور خورشید روی پوست افتاده اند از بین ببرد.

لیزر می تواند مزایای زیر را برای آسیب های ناشی از نور خورشید داشته باشد:

  • نیاز کمتر به داروهای مسکن
  • افزایش انرژی سلول‌های ناحیه درمان
  • بهبود پاسخ ایمنی
  • بهبود پاسخ درمانی
  • تقویت کلاژن برای تولید پوست جدید
  • زهکشی لنفاوی بهتر که منجر به کاهش تورم می‌شود
  • بهبود گردش خون در ناحیه درمان
  • کاهش التهاب

لیزر آی پی ال (IPL) و همچنین میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) از جمله درمان‌های لیزر برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست هستند.

طب سنتی برای درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی در طب سنتی تا حدودی شبیه به درمان های خانگی آفتاب سوختگی است که در ایران و سراسر جهان استفاده می شود. خیار، شیر سرد، عسل، آلوئه ورا، ماست، سرکه سیب، روغن نعناع، ​​روغن اسطوخودوس و بابونه، روغن اکالیپتوس، روغن گل همیشه بهار، روغن آمارانت، روغن منتول، روغن چای سبز، روغن گل رز، کره نرولی، روغن مانوکا. روغن لیمو، روغن سرو، روغن ترنج، روغن چوب صندل، روغن کندر، روغن دانه یا روغن دانه هویج، روغن درخت چای و سیب زمینی از جمله این درمان ها هستند که باید به صورت موضعی روی پوست سوخته اعمال شوند.

سوالات متداول در مورد درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی

آیا درمان آفتاب سوختگی با سیب زمینی امکان پذیر است؟

اگرچه در طب مدرن دلیل خوبی برای این موضوع وجود ندارد، اما بسیاری از افراد و سایت ها سیب زمینی را برای درمان آفتاب سوختگی توصیه می کنند. برای این منظور لازم است چند برش از آن را روی قسمت های آسیب دیده قرار دهید. از نظر طب سنتی سیب زمینی سرد و مرطوب است و می تواند آفتاب سوختگی را که طبیعت گرم و خشک دارد درمان کند.

برای درمان آفتاب سوختگی بعد از شنا چه باید کرد؟

آفتاب سوختگی بعد از شنا معمولاً خفیف تا متوسط ​​است و می توان از انواع درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی که در این مقاله ذکر شده است استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر، بخش درمان های خانگی آفتاب سوختگی را در این مقاله بخوانید.

آیا می توان لکه های قدیمی آفتاب سوختگی را با درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی از بین برد؟
اگرچه آنها می توانند مفید باشند، اما به نظر نمی رسد درمان های خانگی برای آفتاب سوختگی برای سوختگی های قدیمی یا لکه های ناشی از آفتاب مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *