سیاه دانه 2

تمام خواص و فواید سیاه دانه

تمام خواص و فواید سیاه دانه

سیاه دانه چه خواصی دارد که استفاده از آن را در برنامه غذایی خود توصیه می کند. در این قسمت قصد داریم تا شما را با کامل ترین لیست از خواص سیاه دانه و فواید روغن سیاه دانه و درمان های طب سنتی با سیاه دانه و عسل آشنا کنیم.

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه طعم تلخی دارد و به عنوان ادویه در غذاها به ویژه ترشیجات استفاده می شود. این دانه بومی جنوب غربی آسیا است و از زمان های قدیم به عنوان ضد انگلی، ضد باکتری و ملین استفاده می شده است. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است زیرا ترشح شیر را افزایش می دهد. نام‌های دیگر سیاه‌دانه، سیاه‌دانه، سیاه‌دانه سیاه، اسنوه سیاه، زیره سیاه، شونیز، شونوز و زیره هندی است.

 

خواص درمانی سیاه دانه برای درمان بیماری ها و سلامت بدن

تحقیقات نشان می دهد که مواد معدنی و ویتامین های موجود در سیاه دانه برای درمان دیابت، سل، بیماری های قلبی عروقی، کم خونی و میگرن مفید است.

فراوانی اسیدهای چرب ضروری موجود در سیاه دانه ها آن را به یک ماده غذایی ضد سرطان تبدیل می کند که برای حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است.

سیاه دانه آهن و پتاسیم زیادی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی به رفع مسمومیت های خونی و یبوست کمک می کند.

سیاه دانه خواص زیادی دارد که از آن جمله می توان به درمان سرطان، درمان زخم معده، از بین بردن سموم در کبد و تنظیم سیستم گوارشی بدن اشاره کرد.

افرادی که بعد از سرماخوردگی مدام عطسه می کنند می توانند جوشانده سیاه دانه و روغن زیتون بو داده را به مدت یک دقیقه به پیشانی خود بمالند. این مخلوط به آنها کمک می کند تا از عطسه خلاص شوند.

برخی از درمانگران طب سنتی معتقدند که جویدن سیاه دانه و ترکیب آن با بزاق دهان می تواند زگیل را درمان کند.

افراد مبتلا به سینوزیت باید هفته ای یک بار در پاییز از بخور سیاه دانه استفاده کنند.

مصرف سیاه دانه در غذا برای خانم های سردسیری که شیر کمی برای نوزادشان دارند موثر است و به مرور زمان باعث افزایش شیر آنها می شود.

سیاه دانه

خواص سیاه دانه در طب اسلامی

مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است و امامان و پیامبر اکرم (ص) از خواص آن برای درمان دردها نام برده اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود:”ما من داء إلا فی الحبة السوداء منه شفاء إلا السام” یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می فرماید:در سیاهدانه برکت است. در چهل چیز خداوند برکت قرار داده از حبوبات و جمادات هم سیاهدانه را برگزیده است.

مطابق توصیه امام رضا علیه السلام سیاه دانه و بوییدن گل نرگس خاصیت ایمنی در برابر زکام را دارند. امام رضا (ع) می فرماید:وَلیشُمَّ النَّرجِسَ؛ فَإِنَّهُ یأمَنُ الزُّکامَ، وکذلِک الحَبَّةُ السَّوداءُ،؛ گل نرگس ببویید؛ زیرا از زکام، ایمنی می‏بخشد و همچنین است سیاه دانه.(3)

 

خواص روغن زیره سیاه

مصرف روغن زیره سیاه در رژیم غذایی در کاهش قند خون، متعادل کردن فشار خون، بهبود آرتروز و التهاب لثه و تصفیه کلیه ها و مجاری ادرار موثر است.

ادامه مطلب  آسان ترین زبان های دنیا؛ پس از انگلیسی چه زبانی یاد بگیریم؟

تسکین رماتیسم با روغن زیره سیاه:

یک فنجان روغن زیره سیاه را گرم کنید. سپس قبل از خواب روی ناحیه آسیب دیده بمالید و خوب ماساژ دهید. سپس محل مورد نظر را با پارچه پشمی پانسمان کنید و استراحت دهید.

خواص و فواید سیاه دانه در طب سنتی و گیاهان دارویی

سیاه دانه برای درمان سرگیجه و گوش درد:

یک قاشق غذاخوری عسل را با چند قطره روغن زیره سیاه مخلوط کنید و هر روز صبح ناشتا میل کنید. این کار را حداقل 11 روز ادامه دهید.

سیاه دانه برای درمان اسهال:

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف فنجان عصاره تره تیز مخلوط کرده و سه بار بعد از غذا میل کنید.

سیاه دانه برای درمان دیابت نوع 2:

مصرف تنها 2 گرم سیاه دانه در روز باعث کاهش قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) می شود. همچنین قادر است عملکرد سلول های بتا را افزایش دهد و در عین حال مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

سیاه دانه برای درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری:

خواص ضد تشنجی سیاه دانه به طور سنتی شناخته شده است. بر اساس مطالعات انجام شده، برخی از بیماری ها مانند صرع که به داروهای مدرن مقاوم هستند را می توان به راحتی با مصرف عصاره سیاه دانه درمان کرد. زیرا این دانه ها به روشی عجیب قادر به کاهش تشنج هستند.

سیاه دانه برای درمان آسم:

آزمایش های انجام شده بر روی تعداد زیادی از حیوانات مبتلا به آسم به وضوح نشان می دهد که اثرات سیاه دانه (ترکیب با آویشن) نتایج بسیار چشمگیرتری نسبت به داروهای معمولی دارد. بر اساس آزمایش های دیگر، نوشیدن آب جوشانده با عصاره سیاه دانه تأثیر بسیار مفیدی بر افراد مبتلا به آسم و مجاری تنفسی آنها دارد.

سیاه دانه برای درمان فشار خون بالا:

افرادی که از این مشکل رنج می برند تنها در دو ماه قابل درمان هستند. مصرف 100 و 200 میلی گرم عصاره سیاه دانه دو بار در روز کافی است.

سیاه دانه برای درمان سرطان روده بزرگ:

با استفاده از عصاره سیاه دانه و پرهیز از مصرف داروهای شیمیایی مضر می توان این سرطان پیشرفته را به راحتی متوقف کرد. مطالعات حیوانی نشان داده است که روغن زیره سیاه اثرات عجیبی بر روی موش های سرطانی بدون هیچ عارضه ای دارد.

سیاه دانه برای درمان ریزش مو:

برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مو، پودر سیاه دانه و حنا را با روغن سوسن مخلوط کرده و روی سر بمالید.

 

سیاه دانه برای جوانی و زیبایی پوست:

مالیدن جوهر سیاه روی صورت باعث شادابی پوست صورت می شود. در برخی متون طب سنتی آمده است که استفاده موضعی از سیاه دانه و روغن کنجد در درمان آکنه زیر پوستی بسیار موثر است. برای تهیه این ترکیب، این درمانگران به بیماران خود توصیه می کنند روغن کنجد و پودر سیاه دانه را ترکیب کرده و روی صورت بپوشانند. استفاده از این ترکیب به مدت 2 هفته منجر به بهبود جوش ها می شود اما هنگام استفاده از این ترکیب باید مراقب باشید که از این روغن زیاد روی پوست استفاده نکنید زیرا استفاده بیش از حد از هر نوع روغنی باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. برای استفاده از این ترکیب باید انگشت خود را کمی به این روغن آغشته کرده و روی پوست خود ماساژ دهید.

ادامه مطلب  برنج لاشه ارزان قیمت

سیاه دانه برای درمان و درمان اعتیاد:

سیا دانا توانسته ۳۵ معتاد متجاهر را که مدت ها در دام مواد مخدر گرفتار شده اند نجات دهد.

سیاه دانه برای درمان بیماری های کبدی:
مقداری پودر سیاه دانه را با گیاه صبر زرد (آلوئه ورا) و عسل مخلوط کرده و به مدت هفت روز هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری از آن میل کنید.

همچنین می توانید روغن زیره سیاه در حال جوش را با برگ بید (برگ های کوچک) مخلوط کرده و یک قاشق غذاخوری از آن را قبل از رفتن به رختخواب به مدت یک هفته میل کنید.

سیاه دانه برای درمان سردرد و میگرن:
نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانه هایی مانند رازیانه دارد) و سه عدد میخک کوبیده مخلوط کرده و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر است کمی عسل خالص اضافه کنید). هنگام بروز سردرد و میگرن می توانید یک لیوان از این مخلوط دارویی بنوشید. روغن زیره سیاه را روی شقیقه و شقیقه های خود بمالید تا از شر سردرد خلاص شوید.

سیاه دانه برای درمان درد و ناراحتی کلیه:
یک فنجان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و صبح ناشتا به مدت یک هفته بنوشید. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف فنجان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (مثل مرهم روی یک پارچه تمیز) روی قسمتی از کلیه که احساس درد می کنید بمالید. این کار را یک بار در روز به مدت پنج روز انجام دهید. هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن زیره سیاه به آن اضافه کنید و صبح و عصر یک لیوان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز انجام دهید.

سیاه دانه 2

سیاه دانه برای تقویت قوای جنسی:
مالیدن جوهر سیاه دانه به پشت باعث آرامش اعصاب و افزایش قدرت جنسی می شود.

سیاه دانه برای درمان بی اختیاری ادرار:
بعد از شستن پوسته تخم مرغ، آن را با حرارت کمی تفت می دهیم و با مقداری سیاه دانه مخلوط می کنیم و می زنیم تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر بریزید و هم بزنید و صبح و عصر به مدت یک هفته بنوشید.

سیاه دانه برای درمان قولنج و درد روده:
به مقدار مساوی زیره، نعناع و بادیان را بجوشانید و هفت قطره روغن زیره سیاه را به آنها اضافه کنید. سپس آن را با عسل خالص شیرین کنید و زمانی که دلتان درد گرفت آن را بنوشید.

سیاه دانه برای درمان درد رحم:
برای درمان دردهای رحم و زایمان، پودر سیاه دانه را با عسل و روغن مخلوط کرده و بخورید.

سیاه دانه برای درمان جوش :
اگر از گروه جوانانی هستید که از جوش‌های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می‌برید، می‌توانید برای درمان این جوش‌ها که اغلب بعد از بلوغ در نوجوانان ظاهر می‌شود و در برخی موارد تا دوران جوانی ادامه می‌یابد، از خمیر سیاه‌دانه استفاده کنید. برای تهیه این خمیر کافی است 2 قاشق غذاخوری پودر سیاه دانه را با کمی سرکه مخلوط کرده و روی صورت خود بمالید. این ترکیب به خشک شدن و ناپدید شدن جوش های التهابی و چرکی به مرور زمان کمک می کند.

ادامه مطلب  «پیک موتوری» به جشنواره روسیه می‌رود

سیاه دانه برای درمان تب:
اگر سیاه دانه را بکوبید و با گشنیز بخورید، تب را درمان می کند.

چای سیاه دانه را فراموش نکنید
۱ قاشق غذاخوری سیاه دانه را در قوری بریزید و سپس یک فنجان بزرگ آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید ۳۰ دقیقه دم بکشد.

خواص سیاه دانه و عسل
خواص سیاه دانه جوشانده سیاه دانه و عسل که به جوشانده دوسین معروف است، دارویی ساده اما موثر است که از دیرباز در طب سنتی رایج بوده و برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. این معجون خواص زیادی دارد که در این مطلب به برخی از آنها اشاره می کنیم.

یکی از خواص اصلی جوشانده سیاه دانه تقویت سیستم ایمنی بدن است
برای درمان سرماخوردگی های پی در پی مفید است.
در درمان بلغم و تب سیاه موثر است.
ادرار آور و برای مردانی که مشکلات پروستات دارند مفید است. همچنین عفونت های مجاری ادراری را درمان می کند.
برای درمان سردردهای مرتبط با سرد مزاج مفید است.
مالیدن این مخلوط بر روی پوست برای درمان جوش های مخاطی مفید است. توجه داشته باشید که جوش های مخاطی غیر ملتهب، زیرپوستی و سفت هستند و استفاده از این ترکیب روی جوش های قرمز و ملتهب نتیجه معکوس می دهد و پوست شما را بدتر می کند.
روی دستگاه گوارش و انگل های روده تاثیر خوبی دارد.
نفخ و دردهای قلبی ناشی از آن را درمان می کند.
برای پیشگیری و درمان زخم معده موثر است.
در بهبود بیماری های پوستی، لکه ها و لک ها مفید است.
می تواند سنگ کلیه و مثانه را از بین ببرد.
در روزهای آخر بارداری به کنترل درد و افزایش قدرت و مقاومت مادران در هنگام زایمان کمک می کند. توجه داشته باشید که برای استفاده از این جوشانده حتما باید با متخصص زنان یا طب سنتی مشورت کنید.
شیر مادر را در مادران شیرده افزایش می دهد.
از بیماری های مزمن و سرطان جلوگیری می کند زیرا اثر جوشانده سیاه دانه برای مدت طولانی در بدن باقی می ماند
اثرات داروهای شیمی درمانی بر کلیه ها را کاهش می دهد.
با شخصیتی گرم بسیار انرژی زا است و افسردگی را برطرف می کند.
مصرف یک قاشق غذاخوری از ترکیب روغن زیره سیاه و عسل خالص به نسبت مساوی باعث درمان اضطراب و تپش قلب و تنظیم ضربان قلب می شود.
سیاه دانه ماده ای دارد که در بدن آنتی هیستامین تولید می کند و به همین دلیل برای درمان آلرژی و آسم بسیار مفید است.
این یک تقویت کننده طبیعی میل جنسی است.
افزایش تعداد اسپرم و درمان ناباروری به دلیل تعداد کم اسپرم.
مصرف سیاه دانه
می توانید از 1 یا 2 قاشق چایخوری روغن زیره سیاه یا 2 کپسول در روز استفاده کنید. هر کپسول معمولاً حاوی 1000 میلی گرم از آن است.

حالا خودتان قضاوت کنید که خواص سیاه دانه چقدر معجزه آسا است.

حتما ببینید

اعلام برنامه_های آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران

اعلام برنامه‌های آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران

خانه سینماتک هنرمندان ایران در پایان هفته با نمایش دو فیلم میزبان مخاطبان خواهد بود. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *