برای درمان گرمازدگی چه بخوریم

برای درمان گرمازدگی چه بخوریم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی یکی از اعضای خانواده در تابستان دچار گرمازدگی می شود، بلافاصله به او آب قند یا شربت سرد می دهید و فکر می کنید که فرد به دلیل گرمازدگی دچار هیپوترمی یا افت قند خون می شود.

در حالی که یکی از بزرگترین اشتباهات در مقابله با گرمازدگی، دادن شربت شیرین به فرد مبتلا به گرمازدگی است.

در صورت گرمازدگی چه بخوریم؟ نوشیدنی های مناسب برای گرمازدگی کدامند؟ با گرم شدن هوا بسیاری از افراد دچار گرمازدگی می شوند و برای جلوگیری از این امر باید نکات زیادی را در نظر گرفت.

یکی از این نکات، خوردن غذاهای مناسب برای گرمازدگی است. همچنین افرادی که دچار گرمازدگی می شوند یا می خواهند از گرمازدگی جلوگیری کنند باید از خوردن برخی غذاها خودداری کنند.

چه غذاهایی برای گرمازدگی مفید هستند؟ بدون شک با افزایش دمای هوا، نوع غذایی که مردم استفاده می کنند باید تا حدودی تغییر کند.

برخی مواد غذایی هستند که دمای بدن را کاهش می دهند و مصرف آنها در فصل تابستان توصیه می شود. با خبرکو همراه باشید تا با غذاها و نوشیدنی های مناسب برای گرمازدگی آشنا شوید.

برای درمان گرمازدگی چه بخوریم؟

این غذاها را نخورید
برای پیشگیری یا درمان گرمازدگی، نباید غذاهای زیر را مصرف کنید:

  • مصرف نمک؛
  • مایعات کافئین دار؛
  • مایعات شیرین؛
  • مایعات بسیار سرد؛
  • مایعات یکبار مصرف؛
  • غذاهای سرخ شده و چرب؛
    نوشیدنی های غیر الکلی و انرژی زا و گازدار.

 

غذاهای مفید برای گرمازدگی

در هنگام گرمازدگی، بسیاری از سبزیجات تابستانی مانند خیار، هندوانه و طالبی جایگزین الکترولیت ها یا مواد معدنی از دست رفته در بدن می شوند که ما به شدت توصیه می کنیم.

ادامه مطلب  طریقه مصرف بارهنگ برای سرفه، خواص بارهنگ برای سرفه

اگر از گرمازدگی رنج می برید یا می خواهید از آن پیشگیری کنید، می توانید از غذاهای زیر استفاده کنید.

1. نوشیدن آب و مایعات زیاد

نوشیدن 8 تا 12 لیوان مایعات در روزهای عادی سال توصیه می شود که در هوای گرم برای جلوگیری از گرمازدگی باید این مقدار را افزایش داد. بنابراین باید هر نیم تا یک ساعت یک لیوان آب و در طول روز 16 لیوان آب بنوشید.

نوشیدنی های مناسب برای گرمازدگی:

  • آب؛
  • آب آلبالوی ترش؛
  • شربت سکنجین؛
  • شربت خاکشیر؛
  • شربت زرشک؛
  • آب طالبی؛
  • خاکشیر و تخم شربتی؛
  • شربت گلاب.

2. خوردن سبزیجات

سبزیجات حاوی مقدار زیادی آب هستند و باید از آنها برای پیشگیری و درمان گرمازدگی استفاده کنید. سبزیجاتی مانند:

  • نخود فرنگی؛
  • گوجه فرنگی؛
  • اسفناج؛
  • فلفل سبز؛
  • کاهو؛
  • هویج؛
  • کرفس؛
  • خیار.

3. خوردن میوه ها برای آبرسانی به بدن

مانند سبزیجات، خوردن میوه ها در فصل گرما به حفظ آب بدن و در برخی موارد به تنظیم دمای بدن کمک می کند. بنابراین همیشه استفاده از آن برای درمان و پیشگیری از گرمازدگی توصیه می شود.

برای درمان گرمازدگی چه بخوریم

میوه های مناسب برای محافظت در برابر گرمازدگی:

  • هندوانه؛
  • لیمو ترش؛
  • توت فرنگی؛
  • هلو؛
  • طالبی؛
  • گلابی؛
  • آب نارگیل.

4. خوردن آب دوغ خیار

آب جوشانده خیار نقش موثری در آبرسانی سریع به بدن، رفع تشنگی، گرمازدگی و دفع سموم از بدن دارد. به عنوان یک آرام بخش، خواب آور و خون ساز عمل می کند و همچنین انرژی بدن را افزایش می دهد.

اگر از گرمازدگی رنج می برید

  • سعی کنید به یک مکان خنک و ترجیحا دارای تهویه بروید.
  • آب یا نوشیدنی های حاوی الکترولیت بنوشید.
  • دوش آب سرد بگیرید تا بدنتان سریعتر به حالت عادی بازگردد.
  • کیسه های یخ را زیر بغل و اطراف کشاله ران قرار دهید.
  • اگر علائم شما بهبود نیافت، با 911 تماس بگیرید.
ادامه مطلب  خواص و مضرات سرکه سیب در طب سنتی

 

سخن پایانی

افرادی که کمتر آب می نوشند، غذاهای چرب، تند، شور و تند می خورند و سپس در معرض هوای گرم قرار می گیرند، خود را برای گرمازدگی آماده می کنند.

یکی از عادات غذایی خوب در این فصل، خوردن سبزیجات و سالاد با آبلیمو است. مصرف چای، قهوه، نوشیدنی های غیر الکلی و سایر نوشیدنی های کافئین دار توصیه نمی شود، زیرا باعث افزایش ترشح آب از بدن می شود.

خوردن غذاهای سرد مانند نان و پنیر هر روز می تواند بدن را هیدراته نگه دارد.

حتما ببینید

مضرات خوردن پیاز در شب

مضرات خوردن پیاز در شب چیست؟

بدون شک پیاز یکی از محصولات کشاورزی است که دارای محتوای غنی از ترکیبات طبیعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *