مدفوع سیاه نشانه چیست؟ چگونه این بیماری را درمان کنیم؟

مدفوع سیاه و سفت نشانه چیست؟

نگاه کردن به داخل کاسه توالت و دیدن مدفوع که کمی متفاوت از معمول به نظر می رسد می تواند کمی استرس زا باشد، اما همیشه دلیلی برای هشدار نیست.

اگر متوجه شدید که مدفوع شما سیاه و قیری به نظر می رسد، ممکن است به مشکل جدی تری مانند خونریزی در دستگاه گوارش مربوط باشد. همچنین ممکن است به دلیل چیزی باشد که خورده اید.

برای آشنایی با برخی از علل احتمالی مدفوع تیره و اینکه چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

چه چیزی باعث مدفوع سیاه قیر می شود؟

غذاهای تیره

گاهی اوقات ساده ترین دلیل دلیل واقعی است: اگر متوجه شده اید که مدفوع شما از قهوه ای معمولی به رنگ تیره تر تغییر کرده است، ممکن است به دلیل انواع غذاهایی باشد که می خوردید.

این امر مخصوصاً اگر متوجه علائم گوارشی اضافی نشده باشید، صادق است.

برخی از غذاهایی که می توانند مدفوع شما را سیاه کنند:

  • شیرین بیان سیاه
  • زغال اخته
  • کوکی های شکلاتی تلخ

مکمل های آهن

بسیاری از افراد از مکمل های آهن برای کم خونی استفاده می کنند. کم خونی وضعیتی است که در آن خون فرد دارای گلبول های قرمز کمتر از حد طبیعی است که باعث خستگی و ضعف می شود.

این مکمل ها ممکن است عوارض جانبی کمی داشته باشند، از جمله:

  • حالت تهوع
  • یبوست
  • مدفوع سیاه

اگر مکمل های آهن مصرف می کنید و عوارض جانبی را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید. انواع مختلفی از مکمل های آهن وجود دارد، و برخی ممکن است برای معده شما راحت تر از بقیه باشند.

ادامه مطلب  چه بیماری هایی باعث خواب زیاد میشود؟

داروهای حاوی بیسموت

داروهای حاوی بیسموت ساب سالیسیلات – مانند پپتو بیسمول – می توانند مدفوع را سیاه کنند. استفاده بیش از حد از بیسموت ساب سالیسیلات در مدت زمان طولانی نیز می تواند زبان و دندان ها را سیاه کند.

زخم ها

زخم ها زخم های باز روی پوشش دستگاه گوارش هستند. اگرچه همیشه دردناک نیستند، اما می توانند باعث شوند:

  • احساس سوزش در معده
  • سوء هاضمه
  • اسیدهای معده
  • احساس ناخوشی عمومی

وقتی زخم‌ها شروع به خونریزی می‌کنند، می‌توانند علائم شدیدتری از جمله مدفوع سیاه، چسبناک و قیری (تیره‌تر به دلیل مخلوط شدن خون با مایعات گوارشی) ایجاد کنند.

از آنجایی که این یک علامت شدیدتر است، اگر این مدفوع تیره با هر یک از علائم بالا همراه باشد، باید در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

خونریزی دستگاه گوارش فوقانی (GI).

علاوه بر زخم، چندین بیماری دیگر نیز وجود دارد که می تواند باعث خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی شود که به نوبه خود می تواند منجر به مدفوع سیاه و قیری شود. مدفوع سیاه ناشی از این نوع مشکلات گوارشی فوقانی گاهی ملنا نامیده می شود. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • گاستریت
  • ازوفاژیت
  • سندرم مالوری ویس
  • سرطان مری یا معده

بسیاری از این شرایط جدی هستند و شامل مجموعه ای از علائم گوارشی دیگر می شوند. اگر مدفوع به مدت چند روز سیاه و قیری است و با معده درد و استفراغ همراه است، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

مدفوع سیاه نشانه چیست؟ چگونه این بیماری را درمان کنیم؟

واریس مری

مری لوله ای است که غذا و مایعات را به معده می رساند. هنگامی که سیاهرگ‌های مری متورم می‌شوند (وضعیتی که معمولاً با سیروز کبدی یا سایر بیماری‌های پیشرفته کبدی همراه است)، گاهی اوقات می‌توانند ترکیده و باعث مدفوع قرمز و خونی یا مدفوع سیاه و قیری شوند.

ادامه مطلب  برای درمان میگرن چه بخوریم؟

اگر می دانید بیماری کبدی دارید و موارد زیر را همراه با مدفوع سیاه تجربه می کنید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • گرفتگی عضلات
  • ناراحتی معده
  • کاهش وزن سریع
  • زردی

علت سیاه شدن مدفوع چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم شما آنقدر شدید نباشد که سفر به بیمارستان را تضمین کند، پزشک احتمالاً در مورد سابقه پزشکی شما سؤال می کند و یک معاینه فیزیکی برای تعیین علت رنگ غیرمعمول مدفوع انجام می دهد.

آنها احتمالاً آزمایش خون و نمونه مدفوع را سفارش می دهند و همچنین ممکن است تصویربرداری (مانند اشعه ایکس) را برای دیدن داخل دستگاه گوارش انجام دهند.

پزشک همچنین ممکن است برای ارزیابی وضعیت روده، گاستروسکوپی یا کولونوسکوپی را تجویز کند. کولونوسکوپی اغلب در زمانی که تحت آرامبخشی هستید انجام می شود.

پزشک یک لوله نازک و انعطاف پذیر را از طریق مقعد وارد راست روده می کند و یک دوربین در انتهای آن قرار می گیرد تا داخل روده بزرگ را ببیند و علت علائم شما را جستجو کند.

گاستروسکوپی ماهیت مشابه کولونوسکوپی دارد، اما بر روی مری، معده و روده کوچک تمرکز دارد. لوله نازک به جای مقعد از طریق گلو وارد می شود.

درمان مدفوع سیاه رنگ

درمان مدفوع سیاه بسته به علت این بیماری متفاوت است. اگر متوجه شدید که بیش از حد زغال اخته، شاه توت و سایر غذاهای تیره می خورید، مصرف خود را برای چند روز محدود کنید و ببینید آیا تفاوتی ایجاد می کند یا خیر.

همین امر در مورد مکمل‌های آهن و داروهای حاوی بیسموت ساب سالیسیلات نیز صدق می‌کند: اگر فکر می‌کنید مدفوع سیاه شما ممکن است با مصرف هر یک از این موارد مرتبط باشد، با پزشک خود در مورد جایگزین‌های ایمن صحبت کنید.

ادامه مطلب  طریقه از بین بردن تیغ ماهی در گلو

زخم ها می توانند دلایل زیادی داشته باشند، اما اشکال خفیف تر معمولا با روش های زیر درمان می شوند:

  • مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs)، که میزان اسید معده را کاهش می دهند تا به بهبود زخم کمک کنند.
  • آنتاگونیست های گیرنده H2 که میزان اسید معده را نیز کاهش می دهند
  • آنتی اسیدهای بدون نسخه
  • کاهش استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

جراحی همچنین یک گزینه برای موارد شدیدتر زخم های خونریزی دهنده است. اگر مدفوع سیاه به دلیل شرایطی باشد که باعث خونریزی از قسمت فوقانی دستگاه گوارش می شود، درمان بسته به شدت بیماری متفاوت خواهد بود. اگر مدفوع سیاه مایل به قیر شما با ناراحتی گوارشی یا سایر علائم شدید همراه است، منتظر صحبت با پزشک خود نباشید، یک قرار ملاقات بگیرید یا فورا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

نتیجه

مدفوع سیاه می تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد، از خوردن زیاد شیرین بیان تا خونریزی در دستگاه گوارش. سایر علائمی که باید به آنها توجه کرد کلید تعیین میزان جدی بودن وضعیت شما هستند.

اگر مدفوع سیاه، حالت تهوع، ناراحتی معده، سرگیجه یا درد شکم دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: دکتر دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *