برای درمان میگرن چه بخوریم

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

آیا درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب امکان پذیر است؟

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن، به ویژه آنهایی که سال ها از سردردهای ناتوان کننده رنج می برند، به این باور رسیده اند که رژیم غذایی افراد مبتلا به میگرن باید جدا از سایر افراد باشد و افراد مبتلا به این بیماری باید از خوردن غذاهای مضر برای میگرن خودداری کنند. .

شکلات، پنیر و قهوه از رایج ترین غذاهایی هستند که باعث میگرن می شوند. با این حال، نتایج آزمایش‌های بالینی ممکن است برای عموم مردم قابل تعمیم نباشد و ممکن است غذاهای سردرد پس از چندین بار مصرف، حملات میگرنی را تحریک نکنند.

از سوی دیگر، غذاها یا نوشیدنی‌هایی که به تسکین سردرد میگرنی کمک می‌کنند، ممکن است حمله را متوقف کنند یا از پیشرفت آن جلوگیری کنند، اما ممکن است پس از چند بار اثری نداشته باشند.

با این حال، اگر از میگرن رنج می برید، مطمئناً مفید و جالب است که بدانید میلیون ها فرد مبتلا به میگرن برای سردردهای میگرنی از کدام رژیم غذایی پیروی می کنند.

بنابراین، در این مقاله با ما همراه باشید تا با هم بحث کنیم که از چه غذاهایی برای درمان سریع میگرن اجتناب کنیم و چه غذاهایی می توانند به کاهش اثرات میگرن کمک کنند.

چرا غذاهای حاوی منیزیم برای درمان میگرن مفید هستند؟

مکمل های منیزیم به عنوان یک درمان رایج برای سردردهای میگرنی در نظر گرفته می شوند.

در واقع درد طولانی مدت ناشی از میگرن باعث می شود نورون های مغز بیش از حد طبیعی فعال و حساس شوند و این حساسیت بیش از حد نقش زیادی در طولانی شدن روند میگرن دارد.

منیزیم به عنوان یک دروازه بان سلولی برای این نورون ها عمل می کند. هنگامی که منیزیم فراوان باشد، دروازه های سلولی بسته نگه داشته می شوند و از فعال شدن یا حساس شدن نورون ها جلوگیری می کنند.

هنگامی که سطح منیزیم کاهش می یابد، دروازه های سلولی باز می شود و یون ها (مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم) یا مواد شیمیایی (مانند گلوتامات) می توانند خواص فیزیولوژیکی نورون های دخیل در سردرد میگرنی را تغییر دهند.

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

یک رژیم غذایی خوب برای میگرن، رژیم غذایی غنی از منیزیم است که به نظر می رسد در بهبود سردردهای میگرنی موثر باشد. در ادامه به غذاهای مفید برای میگرن عصبی می پردازیم.

اسفناج برای میگرن

اسفناج (به خصوص اسفناج با برگ سبز تیره) یکی از غذاهای مفید برای میگرن و سرشار از منیزیم است. یک فنجان اسفناج پخته شده یک راه آسان و عالی برای افزایش سطح منیزیم در رژیم غذایی شما است.

ادامه مطلب  طریقه از بین بردن تیغ ماهی در گلو

اگر رابطه خوبی با اسفناج پخته ندارید، پیشنهاد می کنیم اسفناج را با تخم مرغ در صبحانه، اسفناج خام را در سالاد برای ناهار و اسفناج سرخ شده را با سیر برای شام ترکیب کنید.

کلم پیچ و میگرن

کلم پیچ نیز یکی از غذاهای مناسب برای میگرن های عصبی است و سرشار از منیزیم و فیبر است و جزء منظم یک رژیم غذایی سالم محسوب می شود.

اگر ترجیح می دهید کلم پیچ را به صورت خام بخورید اما سختی آن شما را آزار می دهد، به سادگی برگ ها را با آب لیمو بمالید و اجازه دهید تا یک ساعت نرم شود.

روش دیگر استفاده از کلم پیچ، استفاده از آن در سالاد یا برشته کردن آن است. برخی از کلم برشته با پاستا استفاده می کنند.

کلم سبز، خردل و شلغم برای میگرن

از جمله مواد مفید برای میگرن، کلم سبز غنی از منیزیم، سبزی خردل و شلغم است که تنوع خوبی در رژیم غذایی مبتلایان به میگرن ایجاد می کند. افزودن این سبزیجات سرخ شده یا آب پز به پاستا یا سوپ می تواند گزینه خوبی برای مصرف آنها باشد.

بادام برای تسکین میگرن

بادام سرشار از منیزیم، چربی های سالم و فیبر است. می توان آن را به صورت خام، بو داده یا آسیاب شده با شیر مصرف کرد. اگر بادام دوست ندارید، بادام هندی منبع خوبی از منیزیم است.

البته به این نکته توجه کنید که در رژیم غذایی خود از آجیل استفاده نکنید (به دلیل کالری بالا).

آووکادو برای میگرن

آووکادو سرشار از منیزیم و چربی های سالم است. می توانید آووکادو را به صورت خام در سالاد، ساندویچ یا در ترکیب با تخم مرغ استفاده کنید.

توجه داشته باشید که آووکادو برای برخی غذای مستعد میگرن است، به خصوص زمانی که بیش از حد رسیده باشد. آووکادوهای رسیده سرشار از تیرامین هستند و برخی از غذاهای غنی از تیرامین می توانند باعث میگرن شوند.

تیرامین یک اسید آمینه است که اکثر افراد می توانند آن را جذب کنند. با این حال، اگر فردی دچار کمبود آنزیم مونوآمین اکسیداز (مونوآمین اکسیداز) باشد یا از داروهای ضد افسردگی خاصی استفاده کند، ممکن است روند تخریب مختل شود.

شکلات تلخ برای میگرن

تحقیقات نشان می دهد که فشار خون بالا با میگرن مرتبط است. به عبارت دیگر، درد می تواند منجر به استرس شود و استرس می تواند فشار خون فرد را بالا ببرد. خوردن شکلات تلخ می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

ادامه مطلب  مدفوع سیاه و سفت نشانه چیست؟

شکلات تلخ سرشار از فلاوانول ها (مواد شیمیایی گیاهی است که خطر فشار خون بالا را کاهش می دهد و سلامت قلب را بهبود می بخشد).

اما یک رژیم غذایی شدید برای میگرن باید سخت‌گیرانه‌تر باشد، زیرا شکلات تلخ و کافئین می‌توانند غذاهای بد میگرنی باشند و باعث سردرد شوند. شکلات تلخ همچنین کالری و چربی اشباع شده بالایی دارد.

ماهی برای میگرن

وقتی صحبت از تغذیه صحیح برای درمان میگرن می شود، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی می تواند به کاهش شدت و دفعات حملات میگرن در برخی بیماران کمک کند.

برای درمان میگرن چه بخوریم

دانه کتان برای میگرن

از جمله غذاهای مفید برای میگرن و به عنوان داروی گیاهی برای میگرن می توان به غذاهای حاوی دانه کتان اشاره کرد. این دانه های ریز منبع گیاهی اسیدهای چرب امگا 3 و منیزیم هستند. از آنجایی که دانه های کتان غیر قابل هضم هستند، باید آسیاب شوند.

یک قاشق غذاخوری کتان آسیاب شده حاوی 3 گرم فیبر است که می تواند به تعادل قند خون و کاهش سطح کلسترول کمک کند.

زنجبیل برای درمان میگرن

زنجبیل را می توان به عنوان جوشانده برای میگرن استفاده کرد. نوشیدن چای زنجبیل به درمان سردرد کمک می کند، از طرفی می توان زنجبیل را به عنوان مکمل غذایی اضافه کرد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که زنجبیل می تواند به اندازه سوماتریپتان که نوعی داروی ضد سردرد میگرنی است، موثر باشد. اما همه مردم نباید زنجبیل مصرف کنند و محدودیت های گسترده ای برای مصرف آن وجود دارد.

برای درمان میگرن چه چیزی نخوریم؟

اکنون که می دانیم چه چیزی برای میگرن مفید است، در مرحله بعدی به سراغ غذاهایی می پردازیم که برای بهبود سردردهای میگرنی باید از آنها اجتناب کرد.

محصولات پخته شده با مخمر

از محصولات پخته شده با مخمر می توان به نان شیرین، کیک، دونات و انواع شیرینی اشاره کرد. به طور کلی، اجتناب از انواع کربوهیدرات ها می تواند سلامتی را تضمین کند.

انواع پنیر حاوی تیرامین

برخی از پنیرها مانند پنیر چدار، پنیر فتا، موزارلا، پارمزان و پنیر سوئیسی سرشار از تیرامین هستند و همانطور که در بالا ذکر شد تیرامین باعث سردردهای میگرنی می شود.

ادامه مطلب  چه بیماری هایی باعث خواب زیاد میشود؟

برخی از سبزیجات، دانه های روغنی و میوه ها

برخی سبزیجات (مانند پیاز، نخود، لوبیا، ذرت، کلم ترش و گوجه فرنگی)، محصولات سویا (میسو، تمپه، سس سویا)، برخی میوه ها (مانند مرکبات، موز، تمشک، آلو، پاپایا، انجیر، خرما، و آووکادو و زیتون می توانند میگرن را بدتر کنند.

سایر مواد تشدید کننده میگرن

از جمله غذاهای مضر برای میگرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محصولات لبنی پرورشی (مانند ماست و کفیر)
  • شکلات
  • آجیل
  • سرکه
  • مواد افزودنی (مواد شیمیایی اضافه شده به غذا به‌منظور افزایش طعم یا تازه ماندن طولانی‌تر)
  • مونوسدیم گلوتامات (نوعی نگه‌دارنده‌ی طبیعی)
  • مواد شیمیایی مانند نیترات و نیتریت موجود در گوشت‌های فرآوری شده
  • آسپارتام ( نوعی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی)

درمان میگرن با طب سنتی

طب سنتی نیز برخی از گیاهان دارویی را به‌منظور درمان سردرد‌های میگرنی معرفی نموده است که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گیاه بابونه‌ی گاوی (Tanacetum parthemium)
  • گیاه سایبان (Petasites hybridus)
  • گیاه نعناع فلفلی (Mentha x Balsamea)
  • درخت بید یا گونه‌های سالیکس (Salix spp)
  • زنجبیل (Zingiber officinale)
  • گیاه سنبل الطیب (Valeriana officinalis)
  • بذر گشنیز (Coriandrum sativum)
  • گیاه دونگ کوئی (Angelica sinensis)
  • روغن اسطوخودوس (Lavandula angustifolia)
  • رزماری (Rosmarinus officinalis)
  • زیرفون (Tilia spp)
  • ترب کوهی ( Armoracia rusticana)
  • پیچ امین الدوله (Lunicera japonica)

سوالات متداول در مورد درمان میگرن با رژیم غذایی

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

رژیم غذایی و میگرن با هم مرتبط هستند. به طور خلاصه می توان از ماهی سالمون، شاه ماهی، آنچوی، ساردین، اسفناج، کلم، شلغم، زنجبیل، تخمه کدو تنبل، بادام، بادام هندی، آجیل برزیلی و گاهی از آووکادو و شکلات تلخ برای تسکین سردردهای میگرنی استفاده کرد.

برای درمان میگرن چه چیزی نخوریم؟

برخی از غذاهایی که باعث سردردهای میگرنی می شوند عبارتند از پنیر (پارمزان، سوئیس و چدار)، گوشت پخته (فلفلی، سالامی و بیکن)، مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش)، غذاهای تخمیری (کلم ترش، کفیر، و ماست). با پروبیوتیک ها) و شکلات تلخ (حاوی بیش از 35 درصد کاکائو).

آیا درمان میگرن با طب سنتی امکان پذیر است؟

امروزه طب سنتی توانسته جایگاه خود را تثبیت کند و تحقیقات در زمینه درمان میگرن همچنان در حال پیشرفت است.

اگرچه طب سنتی برای تسکین سردردهای میگرنی تغییر رژیم غذایی را نیز پیشنهاد می کند، اما متخصصان طب سنتی معمولا روش های دیگری مانند استفاده از دمنوش ها و گیاهانی مانند پیچ ​​امین الدوله، ترب، بومادران، رزماری، روغن اسطوخودوس و … را در نظر می گیرند.

منبع: پذیرش 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *