بهترین نوشیدنی برای کمبود اب بدن

بهترین نوشیدنی برای کمبود اب بدن

بهترین نوشیدنی خانگی برای درمان کم آبی چیست؟ خستگی، گیجی، سردرد و بی حالی تنها برخی از علائم ناخوشایند کم آبی بدن است.

کم آبی در بدن زمانی اتفاق می افتد که سرعت دفع مایعات از بدن بیشتر از جذب مایعات باشد.

در این شرایط اندام ها و بافت های حیاتی بدن قادر به انجام وظایف روزمره خود نیستند و با مشکلاتی مواجه می شوند.

در این مقاله از صندلی خبر می توانید با بهترین نوشیدنی ها برای کم آبی آشنا شوید. در پایان مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین نوشیدنی خانگی برای درمان کم آبی پاسخ خواهیم داد.

نوشیدنی های خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن

درمان کم آبی با درمان های خانگی بسیار آسان است. زمانی که بدنتان کم آب است باید از غذاهای مضر فصل تابستان پرهیز کنید و از نوشیدنی هایی استفاده کنید که این کم آبی را در سریع ترین زمان ممکن جبران کرده و مایعات از دست رفته بدن را تامین کنند.

همانطور که می دانید حدود 60 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است و تقریباً تمام اعضای حیاتی بدن به کمک آب کار می کنند و بنابراین مصرف هرچه بیشتر آب و مایعات می تواند به عملکرد طبیعی بدن کمک کند.

بهترین نوشیدنی ها برای کم آبی، نوشیدنی های بدون گاز، الکل و کافئین هستند که به سرعت علائم کم آبی را جبران می کنند. اما برای درمان کم آبی چه نوع نوشیدنی بنوشیم؟ در زیر می توانید با چند نوشیدنی خانگی برای درمان کم آبی آشنا شوید.

 

1- سعی کنید آب هندوانه و آبلیمو بنوشید

هندوانه در صدر فهرست بهترین نوشیدنی فصل تابستان قرار دارد. هندوانه یکی از آبدارترین و بهترین میوه ها برای درمان کم آبی در خانه است.

تهیه این نوشیدنی خانگی در درمان آنی کم آبی بسیار موثر است و می تواند بدن شما را در مدت زمان کوتاهی آبرسانی و خنک کند.

از سوی دیگر، نوشیدن آب هندوانه با لیموترش تازه نیز می تواند از علائم گرمازدگی و کم آبی بدن جلوگیری کند.

ویتامین C موجود در این نوشیدنی می تواند الکترولیت های ضروری بدن را تامین کند و علائم کم آبی را در بدن کاهش دهد.

برای تهیه این نوشیدنی خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن، باید 1 فنجان آب هندوانه فرانسوی را با 2 قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید. سپس این نوشیدنی سرد را در لیوان بریزید و بنوشید.

ادامه مطلب  برای درمان استفراغ چه بخوریم؟

2- از آب غافل نشوید

ممکن است برای درمان کم آبی آب و نوشیدنی های زیادی وجود داشته باشد، اما باید بدانید که هیچ جایگزینی برای «آب آشامیدنی» وجود ندارد.

شما باید روزانه حداقل 4 تا 6 لیوان آب بنوشید. در شرایطی که خارج از منزل هستید و در معرض هوای گرم هستید یا فعالیت بدنی زیادی دارید، میزان مصرف آب نیز باید افزایش یابد.

برای اثربخشی بیشتر، استفاده از برش های لیموترش یا تکه های میوه در آب توصیه می شود.

3- برای جبران کم آبی شیر بنوشید

تحقیقات نشان می دهد که شیر بهترین نوشیدنی برای کم آبی بدن است. ورزشکارانی که به سختی تمرین می کنند و افرادی که در معرض تعریق زیاد هستند برای جلوگیری از کم آبی روزانه 2 لیوان شیر مصرف کنند.

پروتئین ها، کربوهیدرات ها و مواد معدنی موجود در شیر می توانند بدن را احیا کنند و علائم کم آبی را در بدن کاهش دهند.

4- شربت های سنتی را امتحان کنید

شربت های سنتی مانند شربت سکنجبین و خیار، شربت خاکشیر، شربت بهار نارنج، بیدمشک و شربت گلاب از بهترین نوشیدنی ها برای جبران کمبود آب در بدن هستند.

در فصول گرم سال بهتر است این شربت ها را با شیرینی کمتری تهیه و مصرف کنید. شربت های سنتی به سرعت شما را هیدراته می کنند و علائم کم آبی را از بین می برند.

5- چای سبز بنوشید

چای سبز بهترین نوشیدنی برای کم آبی بدن است که به لطف آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی به سلامت کلی بدن نیز کمک می کند.

اگرچه چای سبز حاوی کافئین است و نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار برای درمان کم آبی بدن مناسب نیست، اما میزان کافئین موجود در چای سبز کمتر از چای سیاه است.

از طرفی اگر 5 دقیقه بعد از دم کشیدن چای سبز بنوشید و آن را به شکل رقیق تری تهیه کنید، فواید زیادی برای درمان کم آبی بدن خواهد داشت.

بهترین نوشیدنی برای کمبود اب بدن

6- آب کرفس را امتحان کنید

از جمله خواص کرفس این است که یکی از بهترین انواع سبزیجات برای تامین مواد مغذی بدن و جبران کم آبی بدن است.

ادامه مطلب  نوار قلب در منزل

برگ ها و ساقه های تازه کرفس حاوی مقدار زیادی کلسیم، اسید فولیک، منیزیم، آهن، فسفر و اسیدهای آمینه مفید هستند. مصرف آب کرفس می تواند به درمان کم آبی بدن و بهبود سلامت بدن کمک کند.

۷- آب نارگیل بنوشید

کم آبی بدن همیشه با کاهش میزان الکترولیت ها در بدن همراه است. در واقع از طریق تعریق و ادرار، الکترولیت هایی از بدن خارج می شود که برای عملکرد طبیعی اندام های بدن ضروری است.

سدیم، کلسیم، منیزیم و پتاسیم از رایج ترین الکترولیت های اصلی بدن هستند. «آب نارگیل» سرشار از الکترولیت ها و کربوهیدرات های مفید است، بنابراین نوشیدن یک لیوان از آن می تواند به رفع کم آبی و تامین الکترولیت کمک کند.

8- آب خربزه و طالبی بنوشید

نوشیدن آب از طالبی، طالبی و طالبی یکی دیگر از راه های موثر برای درمان فوری کم آبی است. برای تهیه آب طالبی یا طالبی باید آن را چند ساعت در یخچال یا فریزر بگذارید تا خنک شود. سپس می توانید خربزه را برش دهید و با مخلوط کن یا رنده برقی مخلوط کنید.

9- برای درمان کم آبی اسموتی بنوشید

اسموتی ها بهترین و خوشمزه ترین نوشیدنی های خانگی برای درمان فوری کم آبی بدن هستند. این نوشیدنی ها به راحتی از دست دادن آب را جبران می کنند، بدن را خنک می کنند و ویتامین ها را تامین می کنند. برای تهیه اسموتی های مختلف می توانید از مقداری شیر گاو یا شیر نارگیل استفاده کنید و آن را از ترکیب میوه های مخلوط درست کنید.

10- آبگوشت بنوشید

نوشیدن آب گوشت و مرغ نیز به دلیل وجود مایعات و الکترولیت های ضروری می تواند به درمان سریع کم آبی بدن کمک کند. برای تهیه آب یا آبگوشت می توانید از مقداری گوشت با استخوان و مقداری سبزیجات مقوی استفاده کنید تا نوشیدنی سالم و خوش طعم تری داشته باشید.

 

11- دتاکس واتر

دتاکس واتر یا دتاکس واتر نوعی نوشیدنی خنک کننده کم آبی فوری است که این روزها بیش از هر زمان دیگری محبوب شده است. این آب از ویتامین های مفید برای بدن اشباع شده و انواع میوه ها و سبزیجات مفید در آن خیسانده می شود.

از طرفی از آنجایی که میوه ها با آب مخلوط نمی شوند، این نوشیدنی به شدت کم کالری است و فقط خواص آنها را جذب کرده است.

ادامه مطلب  چی بخورم سینم بزرگ بشه ؟

بسیاری از مردم احتمالاً می خواهند بدانند دتاکس واتر چیست و از چه موادی تشکیل شده است. دتاکس واتر در واقع آبی است که انواع میوه ها و سبزیجات تازه به آن اضافه شده است و به آن آب طعم دار یا دتاکس واتر بدن نیز می گویند.

این نوشیدنی علاوه بر درمان کم آبی، برای بسیاری از رژیم های سم زدایی و پاکسازی مفید است و از آنجایی که کالری ندارد، یک نوشیدنی مفید برای کاهش وزن نیز محسوب می شود.

 

دلیل جذب نشدن آب در بدن

وقتی یک لیوان آب می خوریم بعد از چند ثانیه آب از دهان وارد معده می شود و سپس وارد روده می شود و به آرامی جذب می شود.

به همین دلیل ممکن است پس از نوشیدن آب بلافاصله احساس تشنگی نکنید. برای جذب سریع آب در بدن بهتر است آن را با معده خالی بنوشید. آب ناشتا پس از حدود 5 دقیقه جذب بدن می شود.

اگر بعد از یک وعده غذایی بزرگ آب بنوشید، هضم آن بیشتر از حد معمول طول می کشد. بنابراین، متخصصان معمولاً خوردن آن را یک ساعت قبل از غذا برای جذب آب توصیه می کنند.

از طرفی نارسایی کلیه و اختلال در عملکرد این اندام حیاتی بدن نیز باعث احتباس آب در بدن و همچنین تورم دست و پا می شود و این امر نیز منجر به کاهش جذب آب می شود.

 

سوالات متداول

بهترین زمان برای نوشیدن آب چه زمانی است؟

برای اینکه آب بهتر جذب بدن شود و بدن با کمبود آب مواجه نشود، بهتر است آب را با معده خالی یا یک ساعت قبل از غذا بنوشید.

 

آیا چای بدن را کم آب می کند؟

نوشیدن چای سیاه و نوشیدنی های کافئین دار می تواند کم آبی بدن را بدتر کرده و مایعات را از بین ببرد.

 

بهترین راه برای درمان کم آبی چیست؟

بهترین راه این است که یک نوشیدنی خانگی برای درمان سریع کم آبی بدن انتخاب کنید. برای این کار می توانید هندوانه و آبلیمو، انواع نوشیدنی های سنتی، شیر، چای سبز، آب نارگیل و از همه مهمتر آب آشامیدنی را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *